Hans og Kenneth går Langeland rundt for at samle penge til kræftramte børn

Måden at samle ind på har ændret sig. Nu hjælper synlighed på sociale medier til at få mere fokus på sager og organisationer.

Når Kenneth Tuelund Hansen (tv) og Hans Hansen går Langeland rundt for at samle penge ind til kræftramte børn, er det en del af en større tendens, hvor personen, der samler ind, kommer mere i fokus igennem spektakulære begivenheder. (Foto: Mikkel Leimand - DR Fyn)

Hvad gør man, når man står på sidelinjen og ser magtesløst til, når vennens datter har fået kræft?

Svaret for Hans Hansen var simpelt.

Han ville kombinere sin lyst for at vandre med at samle penge ind til kræftramte børn på Odense Universitetshospital.

Dén idé var Kenneth Tuelund Hansen med på.

For tredje år i træk går de rundet om Langeland for at samle penge ind til et godt formål, og opbakningen går kun én vej.

- Det er tredjedagen, vi går i gang med nu, og vi har lige nået de 23.000 kroner. Folk bliver ved med at lave initiativer for at hjælpe os med at samle penge ind. Folk samler flasker og panter dem, samt alt muligt andet, siger Hans Hansen.

De startede i 2016 med at samle 3.000 kroner ind. Sidste år lykkedes det dem at syvdoble beløbet til 21.000 kroner, på den uge det tager at gå turen, som startede i mandags.

- Det er fuldstændig vildt. De er med til at få et smil frem hos børnene. Vi køber legetøj, spil og bøger. Sidste år gik det til alle børneafdelinger, fordi vi havde så meget. Det er så fedt, siger Hans Hansen.

Større synlighed

Indsamlinger som den, Hans Hansen og Kenneth Tuelund Hansen er i færd med, er ikke den eneste af sin slags.

I løbet af de senere år er der kommet flere af den slags tiltag. Det er dog ikke ensbetydende med, at antallet af indsamlinger er steget, forklarer Gry Høngsmark Knudsen, der lektor i digital marketing- og forbrugerkultur på Syddansk Universitet. Det er måden, vi samler ind på, der har ændret sig.

- Det handler stadig om at rejse penge til den her sag. Men ved at lave nogle spektakulære ting, hvor individet, der samler ind, også bliver meget synlig, så skaber det større opmærksomhed, og medierne bliver interesseret, siger Gry Høngsmark Knudsen og fortsætter:

- De organisationer, som man rejser penge til, får også større opmærksomhed i processen.

De to venner går cirka 30 kilometer om dagen. De starter klokken 9 om morgenen og fortsætter til klokken cirka 17-18. (Foto: Mikkel Leimand - DR Fyn)

Sociale medier hjælper

Ofte er folk engageret som følge af en personlig relation - ligesom de to venner på Langeland. Her spiller sociale medier i dag en central rolle.

- Vi er blevet opmærksomme på andre måder at være godgørende på. Vi kan tage et personligt ansvar på nye måder at samle ind på, siger Gry Høngsmark Knudsen.

Det så man for eksempel med den såkaldte "Ice bucket challenge", hvor man skulle hælde en spand med is over hovedet på sig selv.

Formålet var at sætte fokus på sygdommen ALS. Det blev hurtigt et fænomen på internettet, hvor alverdens kendte og ukendte mennesker tog udfordringen op, filmede det og lagde det på sociale medier.

- Det skabte opmærksomhed om selve sygdommen. Men egentlig også de personer, der tog udfordringen op, forklarer Gry Høngsmark Knudsen.

Herhjemme er et af de mest kendte eksempler Team Rynkeby, der hvert år cykler til Paris for at samle penge ind til børn med kritiske sygdomme og deres familier.

Et andet eksempel er, som man kan se i videoen herunder, Kenneth Spies Liljegren og Henning Duvander Iversen, der skubbede en bil i 101 kilometer for at samle penge ind til Kræftens Bekæmpelse.

Hjælpsomhed og facebook

På Langeland står Hans Hansens og Kenneth Tuelund Hansen inde i den have, hvor de har fået lov til at stille deres telt op natten til onsdag.

Den aftale kom i hus, efter der sidste år var en, der skrev, at de måtte sove der næste gang, de kom forbi.

Et hurtigt kig på deres facebookside viser da også, at det sociale medie har en stor betydning for deres indsamling.

Her lægger de billeder op af alle de donationer, som folk har sendt til dem via MobilePay.

Ligesom de også lægger videoer op, når de har drukket en af deres 30 medbragte Underbergs.

- Folk synes, det er sjovt. Det startede med, at vi skulle have en morgenbitter, og så var jeg hurtig til at sige Underberg, for Hans ville hellere have haft Fernet Branca, siger Kenneth Tuelund Hansen grinende, inden Hans Hansen indskyder:

- Det er faktisk blevet sådan, at vi har to, der donerer penge, for hver prop vi har, når vi kommer i mål. Den ene giver to kroner per prop, mens den anden giver tre kroner.

Faktisk er der mens denne artikel er blevet til, kommet endnu en prop-donor på banen. PÅ Facebook har en mand valgt at donere fem kroner per prop.

De to venner går omkring 30 kilometer om dagen fra klokken 9 om morgenen til klokken cirka 17-18. Og de er overvældede over, hvor stor opbakning de får.

- De er hjælpsomme og glade for at se os. De dytter, når de kommer kørende forbi, siger Kenneth Tuelund Hansen.

Facebook
Twitter