H.C. Andersen skal være målet for kinesernes rejseplaner: Eventyr for 400 millioner skal lokke turister til nyt museum

En ombygning til næsten 400 millioner kroner skal fordoble antallet af besøgende på det nye H.C. Andersens Hus i Odense.

Eventyrerne er i centrum, når man bevæger sig rundt i H.C. Andersens Hus. (Foto: Mir AS © DR)

Fyrtøjet, Den Lille Havfrue og Prinsessen på ærten.

H.C. Andersen er en verdensstjerne, og hans eventyr er kendt over hele verden.

I dag er det dronningen, som kommer til det nye H.C. Andersens Hus i Odense, for at indvie museet, der har gennemgået en stor ombygning. Men på sigt skal huset lokke turister til fra hele verden.

Særligt i Asien har H.C. Andersen et stærkt brand – og samtidig er markedet for potentielle turister næsten uendeligt.

Det siger Johannes Nørregaard Frandsen, der er professor emeritus og tidligere leder af H.C. Andersen Centret på Syddansk Universitet. Han har rejst i Kina og undersøgt det turismepotentiale, der ligger i brandet H.C. Andersen.

- Der bor halvanden milliard i Kina, så det er næsten et uendeligt perspektiv, fordi H.C. Andersen næsten har gudestatus. Alle kender H.C. Andersen, siger Johannes Nørregaard Frandsen.

Derfor forudser han også, at museet vil kunne blive en afgørende faktor for, at særligt kinesiske turister vælger lige netop Danmark og Odense som turistmål.

- Ja, det kan helt klart være afgørende. Det er helt klart en reason to go til Danmark. H.C. Andersen indgår allerede i kinesernes rejseplaner, og det her vil gøre det endnu stærkere. Meget stærkere, siger Nørregaard Frandsen.

11-årige Andrea har besøgt museet og giver sin bedømmelse:

Et eventyrligt museum

Museet H.C. Andersens Hus har været under ombygning i flere år, og ombygningen har kostet næsten 400 millioner kroner.

Når gæsterne træder ind ad døren til museet, er det en eventyrlig verden af ting, der taler. Og når man bevæger sig gennem huset, skal det opleves som et teaterstykke.

Med plads til både leg, refleksion og fordybelse. Her bliver gæsterne nemlig taget med gennem H.C. Andersens liv med uforløst kærlighed og hans konstante forsøg på at finde sin plads i livet.

  • 11-årige Andrea Minna Vedel Kiilerich bliver vist rundt i H.C. Andersens Hus af formidlingsansvarlig, Henrik Lübker (Foto: Carsten Bjørn © DR)
  • Illustration fra haven i forbindelse med H.C. Andersens Hus. (Foto: Mir AS © DR)
  • Udstillingen har i højere grad fokus på H.C. Andersens eventyr, end H.C. Andersen som person. (Foto: H.C. Andersens Hus © DR)
  • H.C. Andersens Hus har kostet omkring 400 millioner kroner at bygge. (© DR)
1 / 4

Det fortæller Henrik Lübker, der er formidlingsansvarlig på H.C. Andersens Hus.

- Hvis man forventer et stift, tørt og klassisk museum, så skal man måske ændre forventninger. For her leges, og vi vil gerne tage udgangspunkt i, at fællesnævneren for os alle er, at vi alle har været børn og stadig er det, siger Henrik Lübker.

11-årige Andrea Minna Vedel Kiilerich er normalt ikke den store fan af museer. Men efter en rundtur sammen med Henrik Lübker inden den officielle åbning var begejstringen stor.

- Det er super fedt og helt anderledes end andre museer, og man får en mere anderledes oplevelse end på for eksempel et kunstmuseum, siger hun.

Og ifølge H.C. Andersen-eksperten er lige netop den type museum noget, som tiltaler asiater.

- Der var et udmærket museum før, men det her er et kvantespring. Det er et helt andet slags museum, som ikke bygger på mandens historie, men primært på eventyrene. Og det er eventyrene, som asiaterne kender og interesserer sig for. De kan gå ind i det eventyrlige univers, og det er det, som H.C. Andersen er tordnende kendt for, siger Johannes Nørregaard Frandsen.

Vil fordoble besøgstal

Museet er tegnet af den anerkendte japanske arkitekt Kengo Kuma, som blandt andet har tegnet det olympiske stadion i Tokyo, som til sommer er vært for OL.

I alt er der 5.600 kvadratmeter museumsareal, hvor størstedelen er under jorden, og 7.000 kvadratmeter offentlig haveareal.

Det tidligere H.C. Andersens Hus havde cirka 110.000 årlige besøgende, og det antal forventer den formidlingsansvarlige på museet vil blive fordoblet. Blandt andet fordi der kan være flere forskellige grunde til besøge museet.

- Det kan være arkitekturen, det kan være de kunstnere, vi har brugt. Det kan være landskabet og selvfølgelig Andersen.

Ifølge Henrik Lübker var cirka 70 procent af de besøgende på det gamle museum internationale gæster. Og det er ikke en tilfældighed, at så mange udlændinge lægger vejen forbi Odense for at studere og opleve H.C. Andersen og hans eventyr.

- Andersen er international i den måde, han arbejdede på. Det er alment eksistentielle temaer, han behandlede, og på den måde kan man forholde sig til det, uanset hvilken kultur eller aldersgruppe man tilhører, eller hvilket køn man er, siger Henrik Lübker.

Smitte af på resten Fyn

De mange turister til H.C. Andersens Hus kan også smitte af på resten af Fyn.

Det mener i hvert fald chefen for turismeorganisationen Destination Fyn, som har til opgave at fremme turismen på Fyn.

- Der vil være et potentiale i, at det nye H.C. Andersens Hus sammen med resten af Odense vil kunne tiltrække gæster, som måske ikke i lang tid har været i Odense - men også til resten af Fyn, siger Rasmus Hessum, der er chef for Destination Fyn.

Ifølge Johannes Nørregaard Frandsen bør man derfor satse på både flere hotelovernatninger og at få præsenteret nogle af de fynske slotte og herregårde for de asiatiske gæster.

- Jeg ville lave store reklamekampagner i Kina og de store byer. Det asiatiske marked er næsten uendeligt, siger Nørregaard Frandsen.

Rejsemønstrene har ændret sig under corona, og derfor er forventningen, at det i den første tid primært vil være danskere, som besøger museet.

Fra i dag til 1. august er der tale om en "soft opening". Det vil sige, at det meste af museet vil være helt færdigt, men at der i denne periode vil være småjusteringer og ændringer af teknik og udstillinger.

Facebook
Twitter