Japan er vilde med fynske Povl: Skal fremme dansk kultur med sit orgel forud for OL i Tokyo

I den japanske by Otsu bruger man orgler til at få en bedre forståelse for dansk kultur.

Povl Chr. Balslev er kulturambassadør i Japan, hvor de i byen Otsu vil lære mere om dansk kultur. Det er nemlig der, de danske atleter skal bo ved OL i Tokyo i 2020. (Foto: Anders Lifland Nørgaard- DR Fyn)

I Japan er de vilde med sushi, sake og sumobrydning.

Men også H.C. Andersen, dansk orgelmusik og den sydfynske organist Povl Chr. Balslev.

Normalt sidder han bag orglet i Vor Frue Kirke i Svendborg. Men i dag er han på vej til den japanske by Otsu, som er den by hvor de danske atleter skal bo under OL i 2020.

Her skal Povl Chr. Balslev være en del af en festival, hvor han skal spille musik, mens der fremføres H.C. Andersen-eventyr for Otsus kulturelite.

- Det er egentlig kommet i stand, fordi de er meget interesseret i at varme op til, at der kommer danskere og bor. Og en del af det er, at de inviterer danske kulturpersoner af forskellig art, forklarer Povl Chr. Balslev.

Inden afrejse sendte den sydfynske organist en masse billeder til arrangørerne i Japan. På billederne vises mange sider af dansk kultur, og meningen er, at de skal køre som en slags slide-show i koncertsalen - både når Povl Chr. Balslev er i landet, men også når han er taget hjem igen.

Fascination for orglet

For godt 100 år siden opdagede nogle japanere det danske kirkeinstrument og besluttede, at de også ville have samme instrumenter i Solens Rige.

I Danmark er orglet fast inventar i stort set alle kirker. Men i Japan har de en anden opfattelse af orglet.

- De bruger det som et koncertinstrument i en koncertsal. Så orglet er ligeså meget for dem et orkester, der er samlet i ét instrument, fortæller den 49-årige organist.

Det er dog ikke kun måden som japanerne benytter sig af orglet, der gør turen interessant for Povl Chr. Balslev.

Det japanske publikum er nemlig markant anerledes end det danske. I stedet for at fokusere på musikerens evner, er det følelserne, der er i højsædet.

- Det ypperste for dem er, hvis man bliver rørt af det musik, man hører. Det er det, der skal til og ikke så meget det tekniske, siger Povl Chr. Balslev.

Egeskov slot som japansk akvarium

Igennem mange år har Povl Chr. Balslev rejst i Japan, og derfor har han fået et godt indblik i det japanske folk og den japanske kultur.

- Når japanerne ser noget i andre lande, så tænker de, at sådan noget skal vi også have, fortæller han.

Det så han på nærmeste hold, da han i 1990 var med til markere åbningen af af Egeskov Slot - i Japan.

For snart 28 år siden byggede man nemlig en tro kopi af slottet i den japanske by Noboribetsu, der ligger på øen Hokkaido i det nordlige Japan.

Men hvor det danske slot er beboet af mennesker, er den japanske udgave fyldt med hajer, delfiner og sæler, da det bruges som et akvarium til glæde for lokale og turister.

Da kopi-slottet blev indviet, var Povl Chr. Balslev i Japan med et kor fra Midtfyns Gymnasium for at spille og synge ved åbningen. Og den forbindelse har holdt ved og udviklet sig til en venskabsforening - Japanforeningen.

Kontakten har skabt et specielt bånd mellem Japan og især Fyn. Derfor var det sidste år kunstmaleren Per Buk, der også kommer fra Svendborg, der skulle vide den danske kultur frem i Japan.

Derfor skal der også en ambassadør afsted igen i 2019, og den Sydfynske organist vil gøre alt, hvad han kan, for at dette bliver en fynsk forfatter.

Men indtil da ser Povl Chr. Balslev frem til, at det er hans tur til at overlevere endnu mere dansk kultur til japanerne i Solens Rige.

- Jeg glæder mig til at høre, hvordan den lille pige med svovlstikkerne lyder på japansk, siger han.

Facebook
Twitter