(Foto: © Anders C. Østerby)

Kom med ombord på en 190 meter lang humlebi: Indsejlingen til Odense Havn burde ikke kunne lade sig gøre

Odense Havn har snart ikke mere kajplads og overvejer at udvide.

Lodser er lokale og stedkendte kaptajner, som kommer ombord på store skibe, der skal ind og ud af de danske farvande og havne.

Nogle havne er særligt udfordrende at navigere ind og ud af. En af dem er indsejlingen til Odense Havn i Odense Fjord, hvor der er mange sving tæt på land i en smal sejlrende.

DR Fyn var med ombord på det 190 meter lange tankskib Seatrout, som kan laste 35.000 ton råolie. Da vi var ombord, var skibet dog tomt, fordi det var på vej til reparation på skibsværftet Fayard.

  • Det tysk indregistrerede tankskib Seatrout er 190 meter langt og kan laste 35.000 ton råolie. Skibe over en vis størrelse skal have lods om bord, og langt de fleste vælger at have det på grund af de udfordrende forhold. (Foto: © Anders C. Østerby)
    1 / 11
  • Vi har tilsyneladende kurs direkte mod land, men drejer om lidt rundt om pynten med Enebærodde Fyr på spidsen. På den anden side ligger den vestlige spids af Hindsholm, Gabet. Løbet er kun 500 meter bredt. (Foto: © Anders C. Østerby)
    2 / 11
  • Den tyske kaptajn får sig en kop kaffe i morgensolen, mens rorgængeren passer kursen efter lodsens dessiner. (Foto: © Anders C. Østerby)
    3 / 11
  • Lods Jan Bendtsen fra Danpilot har mange års erfaring som kaptajn på de store have, før han blev lods, som han har været de seneste 15 år. Man siger, det tager syv år at uddanne en havnelods. Til højre er det den tyske kaptajn og til venstre den filippinske rorgænger, der navigerer skibet. (Foto: © Anders C. Østerby)
    4 / 11
  • To af de mange skibe, vi passerede ind mod reparationsværftet Fayard. Bagerst er det en LNG-tanker, som sejler med naturgas. Det er et af de rigtig store skibe, en såkaldt humlebi, som faktisk ikke burde kunne komme ind gennem den smalle indsejling. "Det er der, hvor vi siger, at så er det ikke rutine mere," siger lods Jan Bendtsen, der tilføjer, at man i dag aldrig ville placere havnen i Odense Fjord, da skibene i dag er meget større end tidligere. (Foto: © Anders C. Østerby)
    5 / 11
  • Lods Jan Bendtsen på skibets vinge, da Seatrout er vej at lægge til kaj. I sidste øjeblik kom en kontraordre fra værftet, fordi det skulle ind med agterenden først. Så derfor skulle det lange skib først vendes og derefter parallelparkeres bag et andet stort skib. (Foto: © Anders C. Østerby)
    6 / 11
  • Lodsvirksomheden Danpilot hjælper for tiden rigtig mange skibe ind til kaj i havne som Odense Havn og med transitlodsninger gennem de danske farvande. Danpilot har oplevet en øget aktivitet på omkring 20 procent de seneste fire måneder. Ifølge direktør Erik Nielsen er det et udtryk for, at hjulene er ved at komme i gang igen oven på coronapandemien. "Krydstogtskibene er på vej tilbage. Ligeledes er der kommet mere at lave i de danske havne. Det er import og eksport til og fra Danmark, og det er større skibe, der skal ind til service på Fayard," siger han. (Foto: © Anders C. Østerby)
    7 / 11
  • Odense Havn med den ikoniske portalkran i baggrunden. Der er kun plads til en enkelt skib bag Seatrout, og der er ikke meget plads at gøre godt med. Direktør Carsten Aae, Odense Havn, melder om stigende aktivitet i en række brancher. "Ikke mindst kan vi se, at vi begynder at have vækst inden for vindmøllemarkedet, som jo er vores helt store forretningsområde," siger han. (Foto: © Anders C. Østerby)
    8 / 11
  • Inden for skrotvirksomhed er der også travlt for tiden, fordi der stadig er stor stålproduktion rundt omkring. Her er det firmaet HJ Hansen, som blandt andet genanvender skrotbiler, aluminium og kølemøbler. (Foto: © Anders C. Østerby)
    9 / 11
  • Der står stadig Lindø mange steder på Odense Havn, selv om det hæderkronede skibsværft lukkede for ti år siden. Nu er der så meget gang i havnen igen, at havnen snart har brug for at udvide. Odense Havn har lige fået 15 millioner kroner af EU til en forundersøgelse af, hvordan den kan udvide kajområdet, fortæller direktør Carsten Aae. "Vi kan både lave nye havnebassiner ind i området, og så er der den helt store model, nemlig at udvide det havneområde, vi har, ud i fjorden." (Foto: © Anders C. Østerby)
    10 / 11
  • Lods Jan Bendtsen er på vej fra borde efter dagens dont. En transitlodsning gennem de danske farvande fra Gedser til Skagen eller fra Gedser til Bornholm eller den anden vej kan tage op til 24 timer, mens dagens lodsning har taget små tre timer, fra vi gik om bord i lodsbåden, til vi var tilbage på kajen. (Foto: © Anders C. Østerby)
    11 / 11