Kommune har stor succes med iPads og GoPro-kameraer i børnehuse

Digitale redskaber i daginstitutioner kan være dannende. Men det skal bruges med omtanke.

I tre år har et mikroskop og en iPad været en fast bestanddel af legen i børnehusene i Faaborg-Midtfyn Kommune. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Er iPads og GoPro-kameraer ligeså vigtige læringsredskaber som perleplader, puslespil og mudder på knæene?

Det mener Faaborg-Midtfyn Kommune, hvor de netop har afsluttet et treårigt projekt.

Jari Due Jessen er ansat som "Forstyrrelseskonsulent" i Faaborg Midtfyn Kommune. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Her er alle kommunens 20 børnehuse blevet udstyret med en mediekuffert fyldt med digitale redskaber.

Projektet har været en succes, forklarer Jari Due Jessen, der er ansat som konsulent i kommunen.

- Det giver dem en værktøjskasse, så når de kommer i skole, så ved de, at de kan løse nogle problemer med teknologien, som de ikke kunne ellers, forklarer han og uddyber:

- Det gør, at vi får nogle børn, som er mere klar på at tænke fremadrettet, så når de står over for en udfordring, er de i stand til at se på en opgave og vurdere, om den skal løses med modellervoks eller teknologi.

Som afslutning på projektet var alle 330 børnehavebørn i Faaborg-Midtfyn Kommune i går samlet til en Digi-dag.

  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
1 / 5

Her var der sat en masse forskellige stande op, hvor pædagoger og børn kunne eksperimentere og lade sig inspirere af nogle af de værktøjer, som de er blevet præsenteret for i løbet af de sidste tre år.

En af tingene var at bruge mikroskopet til at se nærmere på, hvad der gemte sig nede i nogle lukkede trækasser.

Men det kan Karl Alfred Jensen Poulsen på 5 år fortælle mere om:

En digital sut

Det er dog ikke alle, der synes, at brugen af digitale redskaber i daginstitutioner er den bedste idé.

En af dem er psykolog Ulla Dyrløv.

Hun synes, at kameraer og mikroskoper er en god ting. Men når det kommer til tablets til børn, er hun slet ikke begejstret. Ifølge hende bør de helt fjernes.

- Jeg har døbt det en digital sut. Man kan få ethvert barn til at tie stille, når de får en tablet i hånden. Ganske enkelt fordi den er skabt på den måde, så man udløser det afhængighedsskabende stof dopamin ret nemt, forklarer hun og fortsætter:

- Man kan sige, at en tablet gør hjernen doven, og små børn har ingen forudsætninger for at stoppe det her af sig selv. De har brug for voksen hjælp til at stoppe det. Hvis det så er voksne, der serverer det for børnene, er det virkelig problematisk.

  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • De 330 børnehavebørn var i den grad "klædt på til læring", da der i går var Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Børnene fra Kaptajngården i Vester Hæsinge var blandt de 330 børnehavebørn, der onsdag var samlet til Digi-dag i Midtfyns Fritidscenter. (Foto: Jonatan Grau Møller)
1 / 4

Klaus Thestrup, der er lektor ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier ved Aarhus Universitet, er derimod ikke enig.

Han har tidligt i projektet rådgivet Faaborg-Midtfyn Kommune om brugen af de digitale redskaber, og han synes, det er en rigtig god idé.

Man skal bare tage sine forholdsregler.

- Det handler enormt meget om, hvordan man gør det. Man skal placere kroppen, legen og fællesskabet i centrum, og så kobler man digitale medier af forskellige slags til. Nøjagtig som man vil gøre det med en saks, en tusch eller et teaterstykke.

- Det er noget, vi kan lege med, noget vi kan undersøge, spørge til verden med, og noget vi måske kan kommunikere med, siger han.

Et supplement - ikke en substitut

I Faaborg-Midtfyn Kommune har konsulent Jari Due Jessen hele tiden haft for øje, at de digitale redskaber ikke kommer til at betyde, at et barn kommer til at sidde i hjørnet isoleret med en tablet.

- Det skal ikke erstatte den almindelige pædagogoiske praksisk, den skal tilføje noget til den. Vi giver mulighed for at børnene kan undersøge verden på nye måder og får en større forståelse for det igennem det teknologiske, siger Jari Due Jessen.

Allan Borgstrøm er en af de 20 personer, der er blevet uddannet som nøglemedarbejder. (Foto: Jonatan Grau Møller)

For at sikre at pædagogerne er klædt ordentligt på til opgaven, har Faaborg-Midtfyn Kommune uddannet 20 nøglemedarbejdere, der har ansvaret for at holde liv i den digitale læring.

I børnehusene rundt om i kommunen har man været glade for at få stillet redskaberne til rådighed.

- Ting bliver konkrete, og det handler om, at man kan få øje på ting, som man ikke tidligere kunne, forklarer Allan Borgstrøm, der er leder og nøglemederarbejder i børnehaven Kaptajngården i Vester Hæsinge.

I lydbiden herunder kan du høre 5-årige Luis Winther forklare, hvordan man kan bruge en iPad til at lave sit eget vendespil.

Alle pengene værd

Det er dog ikke kun i Faaborg-Midtfyn, at man benytter sig af digitale tilbud til de mindste, mens de er i institution.

- Vi har en undersøgelse fra sidste år, hvor man kan se, at hvis man sammenligner fra 2014-2017, at der er flere og flere daginstitutioner, som bruger det her. Jeg tror, at vi kan se en udvikling i dag, hvor vi er nede på to procent, der ikke bruger det, forklarer Peter Toft, der er kontorchef i Kommunernes Landsforening på området for Børn og Folkeskoler.

I den fynske kommune har man været mere end tilfredse med de resultater, de har set i løbet af de sidste tre år.

På Kaptajngården har man taget de digitale redskaber op af kufferten og i stedet indrettet en reol, så de er i øjenhøjde for børnene. (Foto: Allan Borgstrøm)

Derfor har de besluttet, at forsøget skal fortsætte med nøglepersonerne som tovholdere.

I løbet af projektet har kommunen postet i alt 1,5 millioner kroner i det.

Facebook
Twitter