Æggebakker, store perler og et firkantet spejl.
Det lyder som nogle velkendte rekvisitter i en dagpleje. Men hvad nu hvis, man brugte de ting til at lære børn i 0-3-års-alderen om matematik?
Lige nøjagtig dét, er man i færd med i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Initiativet er kommet i stand, fordi matematikgennemsnittet hos kommunens unge har været for lavt. Derfor har man valgt at forsøge sig med alternative metoder.
- I stedet for ligesom måske at lægge flere timer på skemaet eller sætte mere fokus på karaktererne. Så ville vi have fokus på at få matematikken til at blive noget, som kunne give interesse hos alle og få det til at være noget, man bruger i hverdagen, fortæller Kim Aas, der er formand for opvækst og læringsudvalget i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Kombinerer leg og læring
Derfor har alle kommunens dagplejere været på kursus og blevet udstyret med såkaldt matematik-kuffert. Med den får dagplejerne nogle redskaber, så børnene igennem leg kan udforske og undersøge matematik.
- De elsker jo at lege på den her måde her. De vil jo bare så gerne være med, siger Mette Andersen, der er dagplejer.
Hjernen bag indsatsen er Pernille Pind. Hun er matematikkonsulent, og er blevet hyret af kommunen til at udvikle kufferten. Her har hendes formål været at tage nogle af de ting, som børnene allerede kender - nu er der bare et bevidst fokus forbundet med legen.
- Det er en bevidsthed om matematikken. Og de materialer vi har valgt, de skriger altså på matematik. I æggebakken ligger tingene organiseret, så man kan ikke lade være med at tælle og se, hvor mange der er, siger hun.
Projektet hedder 'Matematik i øjenhøjde', og er første skridt i en handleplan inden for matematik for alle 0-20-årige i kommunen. I 2017 blev der afsat en million kroner til indsatsen.