Letbane vil give problemer for biltrafikken

En ny analyse viser, at den kommende letbane i Odense vil skabe yderligere udfordringer for bilister i de problematiske passager i byen.

Odense Letbane, som man regner med at den vil se ud, når den kører i 2020. (Foto: Odense Letbane (Grafik))

Tålmodigheden bliver sat ekstra på prøve for bilisterne i Odense, når byens letbane står klar i 2020.

Et af eksemplerne er en bilkø, der vil vokse sig fra 500 meter til op mod 800 meter lang, og særligt er der flere steder i Odense problemer for bilister, der skal svinge til venstre over letbanespor.

Det viser en ny fremkommelighedsanalyse, som Odense Kommune har fået lavet.

- Der har hele tiden være problemer, men nu forventer vi, at afviklingen bliver endnu mere vanskelig, forklarer Rasmus Bach Mandø, der er kontorchef i trafik og mobilitet i Odense Kommune.

Det er bekymrende, mener rådmand Søren Windell (K).

- Jeg håber da, at by- og kulturforvaltningen går dybere ind i det her, så vi kan få afhjulpet de køer. Vi har rigeligt med trafikale problemer i Odense.

Ikke en overraskelse for de ansvarlige politikere

Indholdet i den ny analyse er ikke ny viden for de politikerne, der var med til at planlægge letbaneprojektet i 2011.

- Jeg mener ikke, der er nogen, der kunne være i tvivl om, at det her blev en udfordring i forhold til, at der er en vis mængde plads på vejene, og letbanen skulle optage noget af den, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V), som var med til at tage beslutningen om, at Odense skulle have en letbane.

Det undrer heller ikke Pernille Bendix (DF), som også sad i byrådet, da letbaneprojektet blev vedtaget.

- Det påvirker jo allerede trafikken nu med vejarbejdet, så jeg tænker, at det er helt logisk at trafikken selvfølgelig bliver påvirket ved, at man kommer til at holde i længere køer, siger hun.

Molly Fletcher er bilist i Odense, og hun er ikke tilfreds med udsigten til trafikpropper.

- Det synes jeg da er super frustrerende, siger hun.

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) foreslår, at lysreguleringerne i Odense bliver indstillet på en måde, så det letter trafikken.

- Jeg er meget opmærksom på, at vi hele tiden skal kigge ind i, hvor lange vi kan gøre vores venstresvingsbaner, siger hun.

Foreløbigt er der ikke afsat penge på budgettet til at forlænge svingbanerne, hvor der opstår problemer, som for eksempel i krydset Ørbækvej/Munkerisvej ved Rosengårdscentret, som er et de problematiske steder.

Tag med på en tur i Odense Letbane i denne animationsfilm

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.