Letbanebyggeri forsinket igen: 'Vi har et åbent sår i Odense i endnu længere tid'

Corona har gjort det svært for spansk firma, der bygger letbane i Odense, at skaffe arbejdskraft.

Letbanebyggeriet i Odense er formentlig først færdigt ved årsskiftet cirka fire måneder forsinket. (Foto: Odense Letbane (Grafik))

Coronasituationen har stukket en kæp i hjulet på Odense Letbanes planer om at komme på skinner 1. september 2021.

Borgerne i Odense Kommune kommer derfor formentlig til at vente til omkring årsskiftet, før de kan tage med letbanen rundt i byen.

Odense Letbane A/S har i dag orienteret politikerne i Odense Kommune om forsinkelsen. Det sker samtidig med, at transportminister Benny Engelbrecht (S) også har sendt en orientering til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.

Transportordfører for Radikale Venstre, Rasmus Helveg Petersen, er frustreret over, at Odense Letbane bliver yderligere forsinket.

- Det er jeg rigtig ærgerlig over. Det er formentlig rigtigt, at det er corona, der har betydet, at de ikke har kunnet gøre det til tiden, men det gør det ikke mindre ærgerligt, siger han.

Corona har givet mangel på arbejdskraft

Direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskjær, ærgrer sig også over forsinkelsen.

- Jeg er virkelig irriteret over det. Det er en træls situation, og jeg er virkelig ærgerlig over, at vi er kommet hertil, siger han.

Ifølge Mogens Hagelskjær forklarer det spanske firma Comsa, der står for byggeriet af letbanen, at den altovervejende årsag til forsinkelsen er corona. Krisen har nemlig betydet, at de har haft svært ved at skaffe arbejdskraft.

Direktør i Odense Letbane, Mogens Hagelskjær, ærgrer sig over forsinkelsen. (Foto: Alexander Aagaard)

- Ifølge Comsa har det været svært at få folk herop, fordi det har givet utryghed at rejse rundt i Europa, siger Mogens Hagelskjær.

Politikere ærgrer sig

Blandt politikerne i Odense er der ærgelse over forsinkelsen. Budgettet er på cirka tre milliarder kroner. Derudover er der indlagt en reserve på 30 procent. Staten har betalt lidt over en milliard kroner, og derfor er Folketingets transportudvalg i dag også blevet orienteret om sagen.

I Odense siger rådmand by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt fra Venstre:

- Det er jo en rigtig ærgerlig sag det her. Det betyder, at vi har et åbent sår i Odense i endnu længere tid, der er til gene for vores butikker og dem, der skal på arbejde hver dag. Og samtidig har forsinkelser det jo med at koste penge, siger han.

Venstre mener, at den aktuelle forsinkelse giver anledning til nye overvejelser om at udskyde eller helt droppe udvidelser af letbanen i Odense, blandt andet med en etape til bydelen Vollsmose.

Det afviser Odenses socialdemokratiske borgmester, Peter Rahbæk Juel.

- De to ting har intet med hinanden at gøre.

Han er dog ærgerlig over forsinkelsen:

- Det er jeg brandærgerlig over, og det er jo ikke sådan, jeg havde håbet, når vi nu er så tæt på.

'Træls men forventeligt'

Letbanebyggeriet har igennem snart syv år gjort livet mere besværligt for handlende og folk, der skal i skole eller på arbejde. Veje har været lukket eller gravet op og har været svært fremkommelige.

Ole Rath Petersen har en ostebutik, Producenten, i Nørregade i Odense centrum tæt på letbanen.

Ostehandler hos Producenten i Nørregade, Ole Rath Petersen. (Foto: Trine Warrer Juul)

- Jeg bliver lidt ærgerlig over det, for i de sidste syv år, det har stået på, har det kostet os penge, mange penge, og så er det rigtig ærgerligt, at der kommer yderligere en forsinkelse. Oprindelig skulle den jo have stået færdig efter andet kvartal 2020, så nu kommer der til at gå længere tid, inden vi kan tjene penge igen, siger han.

Kunderne bliver ifølge Ole Rath Petersen væk, fordi det er for besværligt at komme ind til centrum i Odense.

20-årige Benjamin Ørskov synes at byggeriet i midtbyen tager lidt af charmen fra byen. (Foto: Trine Warrer Juul)

Benjamin Ørskov, gymnasieelev på Odense Katedralskole synes, det er ærgerligt, men forventeligt med forsinkelsen:

- Det er selvfølgelig træls, når man bor herinde i midtbyen. Charmen ved hele byen forsvinder lidt, men det er forventeligt med omstændighederne, der er lige pt, siger han.

Julius Kjær Tolstrup tror, at forsinkelsen får indvirkning på mange mennesker. (Foto: Trine Warrer Juul)

Julius Kjær Tolstrup, gymnasieelev på Odense Katedralskole, synes også, det er træls:

- Os, der har boet i Odense i det her rod i efterhånden mange år, havde håbet på, at det havde været overstået til sommer eller lidt senere, så man kunne bruge det. Men på den anden side, så har man været vant til, at det er blevet udskudt så mange gange, så jeg synes på en eller anden måde, at det havde været forventeligt, siger han.

Kræver dagbøder fra Comsa

Direktøren for Odense Letbane forventer, at de på trods af forsinkelsen kan holde sig inden for budgettet. Det skyldes, at der i kontrakten med Comsa er taget forbehold for netop forsinkelser.

- Vores klare vurdering er, at vi kan holde os inden for den samlede økonomi, siger Mogens Hagelskjær og uddyber, at de er begyndt at kræve dagbøder fra Comsa.

Selv om manglen på arbejdskraft nu betyder en forsinkelse af byggeriet, vil Mogens Hagelskjær ikke betegne det som et svigt fra den spanske leverandør.

- Corona var der ingen, der kunne forudse, men vi har en aftale med Comsa, og den holder vi dem op på, siger Mogens Hagelskjær.