Lysende idé: Her lader kabelløse lygtepæle sig selv op - også i gråvejr

I Middelfart har to opfindere i samarbejde med kommunen skabt en helt speciel lygtepæl.

Ole Bo Laursen (th) er en af de to idémænd bag en ny lygtepæl, der kan lade op i gråvejr. Kristian Kipp (tv) er arkitekt i Middelfart Kommune og har hjulpet med at føre idéen ud i livet. Nu er de første otte sat op i Brenderup. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Du kender det måske fra tegnefilm. Når der er én, der får en god idé, så lyser pæren.

Sådan har det i den mest bogstavelige forstand været for Ole Bo Laursen og Jan Jakobsen fra Middelfart.

Sammen har de to iværksættere opfundet en ny lygtepæl.

- Det helt specielle er, at der er nul kabler, det hele sidder oppe i hatten. Og så kører den på dagslyspaneler. En slags solceller, der gør det muligt for batteriet at lade op – så selv når det er overskyet, så performer den, forklarer Ole Bo Laursen.

Selv i gråvejr kan lygtepælen lade op. Ifølge iværksætterne bag opfindelsen vil den kunne lyse igennem en 72 timer lang solformørkelse. (Foto: Jonatan Grau Møller)

De første otte lygtepæle er netop sat op i Brenderup. Men det er ikke kun i selve lampen, der er tænkt i nye baner. Også selve pælen er lavet af et andet materiale.

- Vi gik til vores samarbejdspartner og gav dem den opgave, at de skulle lave en pæl af genbrugsmateriale. Den er lavet af glasfiber, og det er med til at reducere vægten, så vi kommer under 50 kilo, siger Ole Bo Laursen, der understreger, at det gør, at hele lygtepælen er produceret lokalt.

Fra bule i bil til lysende idé

De to opfindere kom på idéen, fordi de legede med måder, hvorpå de kunne lave billig energi. Men der skulle faktisk et mindre uheld til, før lyset gik op for dem.

En dag kom de til at bakke ind i en lygtepæl, og med det fulgte en regning. Selvom pælen gik i stykker, så lyste pæren hos de to iværksættere.

- Det gav os kimen til at undersøge, om vi kunne lave det billigere og bedre og samtidig se, om det kunne tale ind i en grønnere fremtid, forklarer Ole Bo Laursen.

Med opfindelsen under armen tog Ole Bo Laursen og Jan Jakobsen ind på rådhuset i Middelfart for at præsentere deres nye lygtepæl.

  • Lygtehovedet måler 55 centimeter i i diameter, og dagslyspanelet på toppen giver mulighed for, at lampen kan lade sig selv op - selv i gråvejr. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Både sol- og dagslyset skaber energi til, at de 1.200 dioder kan lyse 72 timer i streg. (Foto: Jonatan Grau Møller)
1 / 2

Her var kommunen så begejstrede for idéen, at de valgte at koble Kristian Kipp på projektet.

Han er arkitekt og har haft til opgave at hjælpe med at få lygtepælen til at overholde alle krav - uden at det skal gå på kompromis med udseendet.

- Det er en gennemtænkt løsning, der giver at markant mindre CO2-aftryk per lampe. Og så koster den det samme, som en almindelig lygtepæl. Det er virkelig sensationelt, vil jeg godt vove at påstå, fortæller Kristian Kipp.

Når lampen er i brug udlederden altså 0 kilo CO2 mens en almindelig LED-gadelampe, der kører på strøm, årligt udleder 50 kilo CO2.

Kan flyttes og vippes

Udover at kunne levere lys til mere end 72 timer, gemmer lygtepælen også på andre smarte funktioner.

Den er nemlig monteret på et vippebeslag, som man kender fra en flagstang. Det betyder, at man ikke skal have en kranbil ud, hvis der eksempelvis skal skiftes en af de 1.200 dioder, der udgør lampen.

Vippebeslaget er det samme, som bliver brugt til flagstænger. Fordelen er, at man kan vippe lygtepælen ned. På den måde behøver man ikke at have en kran med ud, når lampen skal vedligeholdes. (Foto: Kasper-Emil Tornfeldt (Middelfart Kommune))

Derudover kan pælen flyttes, fordi fundamentet ikke er støbt i cement, men derimod praktisk talt er skruet i jorden.

- Den samfundsøkonomiske gevinst ved at lave dem på denne måde er helt åbenlys. Både drift og etablering reducerer de ressourcer, vi skal bruge på det her meget kraftigt. Så det er det, der hedder en win-win-situation, siger Kristian Kipp.

Facebook
Twitter