Mohammed på 10 år har lært Danmarkshistorien udenad

Sigurd Barretts bøger om Danmarkshistorien og undervisning i folkeskolen vandt Mohammed Adams historiehjerte.

Sigurds Danmarkshistorie har gjort 10-årige Mohammed interesseret i historie. Derfor giver Sigurd Barrett Mohammed et eksemplar af historiebogen.

- Enevælde betyder, at kongen bestemmer det hele og herremændene blev herre sure.

Sigurd Barrett fortæller begejstret om Danmarkshistorien for 900 fremmødte elever og deres lærere, som stille lytter med i Odense Koncerthus. 16 gange optræder den glade historieformidler sammen med Odense Symfoniorkester og et børnekor med 350 børn fra 38 forskellige fynske skoler.

Mohammed Ahmed Haji Adam er en af dem, som er særligt optaget af Sigurd Barretts historiefortælling.

- Jeg synes, det er sjovt, at det her land, jeg er født og opvokset i, har så mange forskellige historier. For eksempel at vi har haft en konge, som hed kong Dan, og som sagde, 'Danmark skal have navn som mig', fortæller Mohammed Ahmed Haji Adam.

Et halvt år med Danmarkshistorie

Mohammed Ahmed Haji Adam går i 3. klasse på Vestre Skole i Odense. Da han fik at vide af sin lærer, at han sammen med sin klasse skulle synge sammen med Sigurd Barrett i Odense Koncerthus, dykkede han ned i Danmarkshistorien.

Han læste ivrigt 'Sigurds Danmarkshistorie' og så entertainerens mange små videoklip på nettet om 128.000 års dansk historie, og det var alt sammen ny viden for Mohammed Ahmed Haji Adam.

- Jeg vidste intet, bogstaveligt talt. Før troede jeg, at Danmark altid havde heddet Danmark - også før Kong Dan. Jeg vidste ikke, at der var neandertalere, jeg vidste ikke, hvem Carl Nielsen var eller noget som helst, siger han.

På et halvt år fik Mohammed Ahmed Haji Adam lært om de forskellige tidsaldre, konger og de store danske personligheder, og Sigurd Barretts måde at formidle historien på fænger den 10-årige skoleelev.

- Det er sjovt, at han laver små jokes med det. Han sagde, at Svend og Knud spillede skak, men det ved jeg allerede ikke passer, fordi skak var ikke engang opfundet på det tidspunkt, forklarer Mohammed Ahmed Haji Adam.

Humor og musik er altid en del af Sigurd Barretts formidling, fordi han mener, at det gør det lettere at huske historierne.

Som 50-årig skulle det vigtigste projekt udformes

Igennem mange år har Sigurd Barret underholdt børn og voksne med alt fra børnetv-serien 'Sigurds Bjørnetime', familiekoncerten 'Alt om Luther på 60 minutter' til koncerten 'Swingtime' med en jazztrio, men sidste år, skulle der ske noget nyt.

- Da jeg sidste år fyldte 50 år, tænkte jeg, at nu skulle jeg lave det vigtigste projekt, jeg kunne komme i tanker om, og det må være historien om, hvem vi er, derfor lavede jeg Danmarkshistorien, fortæller Sigurd Barret.

For 10-årige Mohammed Ahmed Haji Adam giver det god mening at lære om Danmarkshistorien.

- Hvis ikke jeg lærer om det, hvordan skal jeg så kende mit land, siger han.

Sigurd Barrett er enig. Dét, at man kender sin historie, gør det lettere at forstå, hvem man er, mener han.

- Danmarkshistorien, synes jeg, er en meget vigtig historie. Det er vigtigt at fortælle, hvem vi er som folk, og hvad vi er rundet af, så jeg synes, børnene skal kende vores historie, siger Sigurd Barrett.

Historieglade elever

Peter Schnoor er historielærer i Mohammed Ahmed Haji Adams klasse på Vestre Skole. Han er glad for at benytte Sigurd Barretts bøger i undervisningen, og han kan tydeligt mærke forskellen på eleverne.

- De er stille, og de spørger, om de ikke kan få endnu en Sigurd-historie, eller om de ikke kan synge endnu en Sigurd-sang. Det er ikke så tit, man er ude for det, siger Peter Schnoor.

Og en af forklaringerne er ifølge Peter Schnoor den levende formidlingsform.

Historielærer Peter Schnoor (Foto: Anne Mette Dam Thrane)

- Sigurd formår at hive det helt ned på jorden og helt op igen. Alle de "ligegyldige" detaljer er ikke med, men så er det til gengæld krydret med humor og enorm fortællelyst, siger Peter Schnoor.

Mohammed Ahmed Haji Adams har gjort sig særlig bemærket i historietimerne, fordi hans interesse for at lære den danske historie har været så stor.

- Da han hørte den første Sigurd-sang og blev præsenteret for historierne, gik han simpelthen i gang med vores læsebånd og kværnede hans historier. Han ved mere om historie, end jeg gør. Hver eneste gang, vi nævner noget om historien, så har han en lille tilføjelse. Det er helt fantastisk, siger hans historielærer.

Bøgerne er fyldt med praktisk-musiske dimensioner og opgaver til eleverne, som gør undervisningen levende og inspirerer børnene, fortæller Peter Schnoor.

- Det er lige pludselig ikke ligegyldigt at sidde og høre om Gravballemanden mere eller at høre om Stenalderen, siger han.

Carl Nielsen er favoritten

Mohammed Ahmed Haji Adam er ikke i tvivl om, hvem der er den sejeste i Danmarkshistorien.

- Den sejeste er Carl Nielsen, for han har levet her på Fyn, og han havde et megastort talent, siger Mohammed Ahmed Haji Adam.

At han har lært Danmarkshistorien ved hjælp af Sigurd Barretts fortællinger glæder den 51-årige formidler, som efter forestillingen valgte at forære Mohammed Ahmed Haji Adam et par af sine bøger.

- Jeg bliver meget, meget rørt, når der står en dreng som Mohammed, som fortæller, at han går meget op i historie, og som meget gerne vil have min Danmarkshistorie, og at han ikke har kunnet få dem, og jeg så kan få lov til at forære ham dem og se, hvilken forskel det gør for ham, fortæller Sigurd Barrett.

  • (Foto: Anne Mette Dam Thrane DR Fyn)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • (Foto: Jonatan Grau Møller)
1 / 7

Selv om Mohammed Ahmed Haji Adam kun er 10 år gammel, har han en klar plan for fremtiden.

- Jeg vil gerne være historielærer, og jeg vil gerne have mit eget museum, siger han.

Men på den korte bane, har han også planer:

- Resten af weekenden øver jeg mig på min koran, og så skal jeg læse i dem her, siger han, mens han stolt viser sine nye historiebøger frem.

Facebook
Twitter