Nu har alle skadestuer i landet indført akuttelefonen

Region Syddanmark indfører som de sidste i landet telefonvisitation på skadestuen, og det skal få antallet af besøg til at falde.

Sådan ser lægevagten ud i Ballerup, hvor de modtager opkald fra borgere, der gerne vil på skadestuen. Samme procedure skal indføres i Region Syddanmark fra 1. april. (Foto: Region Hovedstaden)

Det er slut med bare at møde op på skadestuen, hvis du er kommet til skade. Fra 1. april skal du ringe først.

Som den sidste region i Danmark indfører Region Syddanmark nu også telefonvisiteret skadestue.

- Jeg synes, at det er en stor serviceforbedring. Patienterne kan ringe og aftale et tidspunkt, så de kan vente derhjemme i stedet for at sidde på skadestuen og vente på at komme til, siger leder af lægevagten i Region Syddanmark, Ole Holm Thomsen.

Skadestuen forventer færre patienter fremover 

Region Syddanmark forventer, at antallet af patienter på skadestuen vil falde med 25-30 procent i forhold til i dag.

Afdelingschef Helene Vestergaard forklarer, at de forventer et fald, fordi flere skal benytte telefonen.

- Flere borgere vil få et godt råd fra sygeplejersken eller lægen. Og nogle vil blive henvist til at tage til egen læge i stedet for at tage på skadestuen. Det vil mindske antallet af patienter på skadestuen, siger Helene Vestergaard.

Region Sjælland er forgangsmodel

Region Syddanmark har kigget på, hvordan det er gået for Region Sjælland. Her faldt antallet af besøg på skadestuen med en fjerdedel, da regionen besluttede, at alle skulle ringe, før de kunne komme på skadestuen.

Og de kan mærke, at der kommer færre patienter, fortæller afdelingssygeplejerske Lene Juul Hallig fra Slagelse Sygehus.

- Vi har mindre travlhed på skadestuen og mere fokus på de patienter, som faktisk fejler noget. Resultatet har været, at 80 procent bliver behandlet indenfor to timer på skadestuen.

Dødsfald kædet sammen med telefonsluse

Folk, der ringer til lægevagten i dag, venter i gennemsnit et minut. Og det skal ikke være anderledes, når alle der skal på skadestuen også skal ringe først, siger lederen af lægevagten i Region Syddanmark, Ole Holm Thomsen.

Som det er i dag kommer fire ud af fem til at tale med en læge inden for to minutter. 90 procent af opkaldene bliver besvaret indenfor fem minutter.

Og sådan skal det også være i det nye system, mener Ole Holm Thomsen.

Hård kritik af telefonslusen i København

I København er 1813-telefonslusen bemandet af sygeplejersker, og den har fået meget kritik, siden den gik i luften. Flere dødsfald er blevet kædet sammen med den lange ventetid.

Men det får ikke Region Syddanmark til at ryste på hovedet. Der er folk nok ved telefonen i Region Syddanmark, siger Ole Holm Thomsen.

Regionen regner med, at den nye skadestue-telefon skal tage imod cirka 200.000 opkald om året. Det svarer til det antal, der i dag dukker uanmeldt op på skadestuen.

Facebook
Twitter