Ti uger med ti nemme udfordringer, der gør dig sundere og giver dig mindre risiko for at udvikle kræft.
Sådan lyder budskabet i en ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse, der starter i dag.
Kampagnen kaldes for "10-kampen" og har til formål at sætte fokus på de dårlige vaner, der kan fremprovokere kræft.
Forskning viser nemlig, at fire ud af ti kræfttilfælde kan undgås, hvis man har fokus på kost og sundhed.
- Fordi man har levet sundt hele ens liv, så er det ikke ensbetydende med, at man ikke får kræft. Men hvis man lever sundt, så har man mindre risiko for at få kræft.
- Så vil jeg lige sige, at det er ikke folks egen skyld, at de har fået kræft. Men man kan altså minimere risikoen ved at leve sundt, siger Carina Winther, der er chefkonsulent hos Kræftens Bekæmpelse.
Det starter med fuldkorn
Det første af de ti råd er, at man skal spise mere fuldkorn. Anbefalingen lyder på 75 gram om dagen. Udover at være godt for både tarmfloraen og fordøjelsen, indeholder fuldkorn vitaminer, mineraler og andre stoffer, der er gode for forebyggelsen af kræft.
- Hvis man spiser 48 gram fuldkorn hver dag, så leder det til en 17 procents lavere risiko for at udvikle tarmkræft, forklarer Carina Winther.
Men hvordan sikrer man sig så, at man får 75 gram fuldkorn om dagen?
Man kan blandt andet skifte ostemaden ud med havregryn om morgenen. Og det behøver altså ikke være den klassiske slags, der kan virke en smule kedelig.
Et sted hvor man prøver at få mere fuldkorn ind i kosten er hos 'Den Lille Smalle', der er en café i Odense. Her forsøger de at gøre den lidt mere spændende i form af grød med forskelligt tilbehør, fortæller ejer Maria Andersen.
- Vi laver mest en kold grød, der faktisk består af havregryn, der har stået på køl natten over i noget mandelmælk. Så topper vi det med nødder, bananer, bær, hjemmelavet kompot og karamel. Det er kun fantasien, der sætter grænser, og det er noget de fleste ville kunne lave, siger hun.
Mere end 70.000 deltagere
Kampagnen kører over e-mail, og herigennem modtager man opskrifter, råd og motiverende indspark fra tv-værten Lene Beier, der igennem de ti uger fungerer som guide og mentor.
Kræftens Bekæmpelse har udelukkende reklameret for kampagnen via sociale medier. Det har medført, at mere end 70.000 danskere har skrevet sig op til at få tre ugentlige emails.
- Vi havde en målsætning om at få 35.000 danskere til at tilmelde sig. Så for os er det rigtig flot, at der er så mange danskere, der har sagt ja til, at vi må kontakte dem ti uger i streg, siger Carina Winther.