Ny livline til ludomaner og deres pårørende

Til januar åbner Spillemyndigheden en ny hotline, der skal gøre det nemmere for ludomaner at få hjælp.

Er du afhængig af spil eller er en, du kender, så er der fra det nye år endnu mere hjælp at hente, når Spillemyndigheden åbner for deres nye hotline 'Stop Spillet'.

Når kalenderen skifter fra december til januar, er årstallet ikke det eneste nye.

Den 2. januar klokken 9 åbner Spillemyndigheden for 'Stop Spillet'.

En ny hotline, der skal besvare opkald fra ludomaner og deres pårørende.

- Fordelen er, at vi kan henvise bredt til alle behandlingstilbud. Vi har ikke bare et samarbejde med ét sted. Vi har et samarbejde med alle, forklarer Richard Nørgaard, der er kontorchef i Spillemyndigheden.

For første gang i Danmark bliver en sådan linje uvildig. Det vil sige, at det ikke længere er en spiludbyder, der står bag.

- Nu håber vi at ramme de spillere fra alle andre udbydere, som også har behov for vejledning og rådgivning, siger Richard Nørgaard.

I dag findes 'Ludomanilinjen', som drives af Danske Spil. Fra årsskiftet vil den blive lukket ned og erstattet af 'Stop Spillet'.

Hos Center for Ludomani hilser man den nye telefonlinje velkommen. Ifølge Michael Bay Jørsel, der er centerleder, får man mere end rådgivning ud af 'Stop Spillet'.

Man får nemlig muligheden for at generere data fra hele landet og dermed få mere viden om ludomani.

- Nu kan vi se på, om der er noget med demografi, køn, alder eller er der nogle spil, der gør folk mere tilbøjelige til at blive afhængige. Det har vi ikke kunne tidligere, siger han.

Både til spillere og pårørende

Telefonlinjen vil være åben på hverdage mellem 9-21.

Åbningstiderne er baseret på erfaringer fra blandt andet Norge og Finland.

- Når folk spiller, så har de typisk ikke lyst til at søge hjælp og vejledning. Det er først, når sandheden melder sig dagen derpå. Der er typisk tryk på linjerne mandag morgen og i de sene eftermiddagstimer, forklarer Richard Nørgaard.

Linjen henvender sig både til spillere, der er bange for, at de spiller for meget. Spillere, der har erkendt at de har et problem, men også pårørende, som er bekymrede.

Det er en rigtig god idé at gøre linjen brugbar for mange, mener Kim Engstrøm.

Til marts er det tre år siden, at Kim Engstrøm gik all-in på sit spilstop. (Foto: Hanne Høier)

For næsten tre år siden kom han ud af sit spilmisbrug, efter at have spillet i næsten 20 år.

Selvom han ikke kom i behandling ved at bruge en hotline, er han sikker på, at 'Stop Spillet' vil være til gavn for mange.

- Jeg er ikke sikker på, hvor mange ludomaner, der selv vil ringe direkte. Men jeg tror, at der vil være mange pårørende, der ringer, fordi det kan være svært selv at tage kontakten og erkende, at man har et problem, siger han.

Et job, der gør en forskel

Til at besvare opkaldene har Spillemyndigheden fastansat en psykolog og to socialrådgivere.

Derudover skal der ansættes seks personer på deltid.

En af dem er Nicolai Philipsen.

Han studerer til socialrådgiver, og for ham er den nye deltidsstilling tæt på et drømmejob.

- Det er en gruppe mennesker, jeg brænder for. Det er folk, der har nogle problemer og en afhængighed, som de ikke kan komme af med og måske lige mangler det sidste skridt for at komme i gang, forklarer han.

Nicolai Philipsen er en af dem, man kan blive hjulpet af, hvis man ringer til den nye hotline. (Foto: Hanne Høier)

Medarbejderne vil ikke kunne behandle over telefonen, men de kan være med til at få afklaret, om der er tale om et problem med spilleafhængighed.

Ifølge Michael Bay Jørsel er rådgivningen vigtig, da balancen er hårfin.

- Hvis man er derude, hvor man kan se, at man taber flere penge, end man har råd til, bør alarmerne lyse. Det er altid spiludbyderen, der vinder, siger han.

Selvom han ikke vil kunne behandle direkte igennem et opkald, glæder Nicolai Philipsen til at hjælpe dem, der ringer ind.

- Det vil give mig en hverdag, hvor jeg tænker, at jeg gør en forskel. det giver mig en ro at komme ud at snakke med folk, der har problemer. Uanset om de er store eller små, så tænker jeg, at vi kan hjælpe dem, siger Nicolai Philipsen.

Facebook
Twitter