Nye målinger afslører: Odense Letbane larmer for meget

Det bumler og buldrer så meget, når den nye letbane i Odense kører forbi, at naboerne må sove andre steder.

Odense Letbane larmer for meget. Det bekræfter nye målinger. Siden åbningen har letbanen modtaget over 140 klager. (Foto: Morten Urup Skov © DR)

Lotte Krog Iversen bor i et lille byhus på Vestre Stationsvej i Odense. I hvert fald på papiret.

For HC Andersens hjemby har fået en letbane, og den har vist sig at være lidt af et mareridt for Lotte Krog Iversen.

Derfor tilbringer hun nu i stedet sine nætter hos en ven.

- Den har kørt forbi her cirka 21 timer i døgnet. Den larmer og den vibrerer, og det gør, at det simpelthen ikke har været muligt at sove igennem om natten, siger Lotte Krog Iversen, mens hun viser rundt ved sit hjem på Vestre Stationsvej, der er et af de steder i Odense, der er hårdest ramt af letbanens larm.

Det er der nu ført bevis for, da ingeniørfirmaet Cowi har udført kontrolmålinger for Odense Letbane på ti udvalgte adresser langs letbanen, hvor naboerne i stor stil har klaget over et voldsomt støjniveau og kraftige vibrationer i deres hjem.

Her kan du se tv-indslaget om den larmende letbane:

Konklusionerne af målingerne blev fremlagt for naboerne på et møde onsdag.

- Det var en stærk følelse at sidde og se på de her kolde facts. At ja, den larmer for meget og den vibrerer for meget. Det overholder ikke grænseværdierne, siger Lotte Krog Iversen, der ikke har sovet hjemme siden slutningen af maj.

Målinger viser, at der på flere af de ti udvalgte adresser er markante overskridelser af grænseværdierne.

Ved Lotte Krogh Iversens hjem på Vestre Stationsvej er decibelgrænsen sat til 75 decibel i aften- og nattetimerne, men målingerne viste, at samtlige tog, der kørte forbi, udløste et decibel-niveau mellem 75 og 89 decibel.

Decibelskalaen er logaritmisk, hvilket vil sige, at hver gang lydniveauet stiger med 3 decibel, så er det faktisk en fordobling af lydstyrken.

At målingerne bekræfter, hvad Lotte Krog Iversen selv har hørt og mærket på egen krop, er dog en ringe trøst. Hun kræver handling.

- Det er ikke holdbart. Vi er nødt til at kunne få vores nattesøvn.

Letbanens naboer skal dog nok indstille sig på, at de skal væbne sig med både høreværn og tålmodighed.

For i Odense Letbanes orientering til politikerne i Odense Kommune i forbindelse med de nye målinger hedder det, at "det vil tage tid at finde årsager og sikre afhjælpning".

Og samme melding kommer da også fra bestyrelsesformand Jesper Rasmussen til DR Nyheder.

- Jeg føler med de borgere, der lider under det. Det er dødærgerligt og flovt, at borgere bliver udsat for det, siger bestyrelsesformanden i Odense Letbane, Jesper Rasmussen, der ikke mener, at hovedentreprenøren Comsa og togleverandøren Stadler har leveret varen.

- På Metroen i København tog det jo to år, før de sagde, nu kan vi ikke gøre det bedre. Jeg håber, vi kan gøre det hurtigere. Vi har en stor gruppe af entreprenører, der gerne vil hjælpe os, men vi kan ikke gøre det på seks måneder, siger han.

Comsa har tidligere selv fået foretaget kontrolmålinger, men her lå støj og vibrationer inden for grænseværdierne. Målingerne blev dengang udført af et spansk firma.

Naboer skal genhuses

En anden, der har forsøgt at sove tæt op ad Odense Letbane, er by- og kulturrådmand i Odense Kommune, Søren Windell fra de konservative.

Han tog tidligere på måneden imod tilbuddet om at overnatte hos en af naboerne til letbanen, og den oplevelse sammenført med de nye målinger får ham til at sige følgende.

- Jeg er først og fremmest glad for, at der nu er en rapport, der slår fast, hvad beboerne har sagt længe. Der er problemer, siger Søren Windell, der både vil se på erstatning og genhusning af naboer.

- Det ene udelukker ikke det andet. Genhusning er sådan en her og nu-løsning. Lotte ude på Vestre Stationsvej, hun kan ikke være i sit eget hus. Jeg synes, hun skal genhuses. Og jeg kan også godt se, at hun måske skal have en erstatning eller hendes hus skal eksproprieres, da hun simpelthen ikke kan være der. Der kan også være huse, der mister værdi, siger Søren Windell.

Lotte Krog Iversen på besøg hos sig selv, hvor hun kun kommer i dagtimerne. Om natten er der ikke til at være, hvis hun ønsker at få noget søvn.

Odense Letbane vil nu kræve, at letbanens hovedentreprenør Comsa udarbejder en handlingsplan som skal sikre, at de efterlever de kontraktmæssige krav til støj og vibrationer, mens der også skal nedsættes en taskforce, der skal indsamle og implementere løsninger, der kræver samarbejde på tværs, som det hedder i rapporten.

Borgmesteren i Odense, Peter Rahbæk Juel, vil også have rettet op på fejlene og skruet ned for lyden.

- Nu har vi fået uvildige målinger, der gør, at vi kan sige til entreprenørerne, at de simpelthen har leveret noget, som er behæftet med fejl. Nu har de fået fjorten dage til at vende tilbage med en plan for, hvordan de vil rette op på det, siger den socialdemokratiske borgmester, der ikke kan levere en helt konkret tidsplan for, hvornår letbanenaboerne kan blive fri for den værste larm.

- Det korte svar er hurtigst muligt, men skal vi være realistiske, så kommer der til at gå nogle uger og nogle måneder, da årsagerne skal findes og så skal entreprenøren jo også udbedre de ting, der måtte være, siger Peter Rahbæk Juel.

Mens letbanens mange aktører og politikerne diskuterer videre, så har Lotte Krog Iversen forlængst indstillet sig på, at der ikke er grund til at rede op på Vestre Stationsvej det næste lange stykke tid.

Hun må fortsat sove ude.

- Det er selvfølgelig ikke en holdbar løsning på længere sigt, men det er den løsning, der er for mig lige nu.

RETTELSE: Der var tidligere en grafik i artiklen, som skulle illustrere problemerne med støj fra letbanen. Den var dog misvisende, og DR har derfor slettet den. Vi beklager fejlen.