Nyt it-system presser lægesekretærer: De er grædende

15.000 notater skal registreres inden midten af januar. Det stresser lægesekretærerne på OUH.

Sekretærernes fællestillidsmand Heidi Skaaning (t.v.) og Karina Skovgaard , suppleant for fællestillidsmanden, får dagligt henvendelser fra stressede kollegaer. (Foto: DR Fyn Nanna Ziegler © DR FYN)

Et nyt elektronisk patientjournalsystem, som Odense Universitetshospital, OUH, gik over til midt i november, presser sygehusets 852 lægesekretærer.

En pukkel på 15.000 notater mangler at blive skrevet ind i journalerne i det nye system, og det skal ske inden midten af januar, ellers kommer sygehuset til at mangle penge.

Men arbejdet presser lægesekretærerne, og nu råber tillidsfolkene op.

- Sidste år havde vi på denne her tid af året kun ganske få henvendelser omkring arbejdspres, men nu bliver vi kimet ned dagligt. Vores medlemmer sover dårligt om natten, og de kan mærke arbejdspresset på deres humør og helbred, siger suppleant for lægesekretærernes fællestillidsmand, Karina Skovgaard Jørgensen, til DR Fyn.

- De er grædende og helt nede under gulvbredderne, når de henvender sig til os, siger tillidsmanden.

Nyt system er årsag

Ekstra arbejdet sker, fordi alle patienter skal registreres med en behandlingskode. Koden genererer et vist antal kroner, som skal gå til den afdeling, der har udført behandlingen.

Administrerende direktør på OUH Niels Nørgaard Pedersen bekræfter deadlinen, som har afgørende betydning for hospitalets økonomi.

Han mener, at det nye system er årsag til sekretærernes ekstra pressede hverdag.

- Vi skal lære det her nye system at kende, og når man er ansvarsfuld og ærekær i forhold til sit job, så bliver man frustreret, når det ikke glider, og det potentielt går ud over patienterne, siger Niels Nørgaard Pedersen.

Direktøren fortæller, at man vil løse puklen ved hjælp af frivilligt ekstraarbejde. Derudover har OUH fået hjælp fra Kolding Sygehus, hvor man implementerede systemet for år tilbage.

Han forventer, at opgaven er løst først i det nye år.