Partier til højre og venstre undrer sig: Hvorfor har transportministeren intet gjort ved togulykke?

Ingen blev straffet efter togulykken på Storebælt for tre år siden. Nu kritiserer transportordførere ministeren for at reagere for langsomt.

Otte personer mistede livet i togulykke ved Storebæltsbroen i januar 2019. Det var den mest alvorlige togulykke i Danmark i 30 år, men ingen er nogensinde blevet straffet. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Transportminister Benny Engelbrecht (S) bliver kritiseret fra flere partier på Christiansborg.

Det sker selv om han nu vil have lavet jernbaneloven om, så der bliver større mulighed for at straffe de ansvarlige, hvis der sker en ulykke på jernbanen.

Men ministeren bliver alligevel klandret for, at det har taget for lang tid.

- Jeg synes, der er gået for lang tid, og at regeringen burde have reageret noget før og kommet med forslag til lovændring, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Ønsket kommer på baggrund af togulykken på Storebælt for snart tre år siden, hvor otte personer omkom – men hvor ingen blev holdt ansvarlig og straffet.

I oktober afleverede Lasse Pedersen et brev til transportministeren. Han mistede sin forlovede i togulykken, og siden da har han kæmpet for at få ændret loven, så jernbaneoperatører kan blive straffet, hvis de ikke spænder deres gods forsvarligt fast.

For mens det er muligt at blive straffet, hvis man som bilist eller lastbilchauffør taber sin last på vejen, så findes der ikke en tilsvarende paragraf i jernbanelovgivningen. Og det er altså den lovgivning, som nu skal ændres.

Ifølge Transportminister Benny Engelbrecht (S) er det udelukkende på baggrund af Lasse Pedersens arbejde, at ministeriet nu vil kigge på loven, så den kan blive lavet om.

Et stykke arbejde som Benny Engelbrecht betegner som ekstraordinært grundigt.

- Når man er efterladt og har oplevet så stor en sorg, så har man også mulighed for at gå i en dybde, som hverken anklagemyndighed eller mine jurister nødvendigvis har haft mulighed for at gøre, siger Benny Engelbrecht.

Men det undrer Lasse Pedersen, at lovændringen kommer baggrund af, at en pårørendegruppe har fundet huller i loven. Han mener, at retssystemet og politikerne burde have fået øje på manglerne på baggrund af den mest alvorlige togulykke i Danmark i 30 år.

- Hvor er vores politikere til at kigge ind i loven efter så alvorlig en ulykke? Jeg tænker, det er underligt, at man bare lader stå hen, siger Lasse Pedersen.

Minister: Jeg kendte ikke problemets omfang før brev fra Lasse

DR er i besiddelse af mails, hvor anklagemyndigheden helt tilbage i 2019 forsøgte at finde en paragraf, der gav mulighed for at tiltale godstogsvirksomheden DB Cargo for ikke at sikre sit gods tilstrækkeligt.

Men ifølge Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, burde ministeren som minimum være gået i gang med ny lovgivning sidste år, hvor anklagemyndigheden droppede at rejse tiltale i sagen, fordi ingen kunne drages til ansvar efter den gældende lovgivning.

- Når man får en fuldstændig klar tilkendegivelse af, at der mangler strafbestemmelse, så bør man omgående tage skridtet til at få den ind i jernbanelovgivningen. Jeg synes, det er decideret kritisabelt, siger Henning Hyllested.

Transportordførerne fra Enhedslisten, SF, DF og Venstre har nu bedt ministeren svare på, hvor længe hans departement har kendt til, at der var begrænset strafhjemmel i loven.

- En minister har jo et departement, og der er det deres pligt at sørge for, at når der kommer nogle tvister og nogle beskrivelser af, at vi har en lovgivning, der ikke er god nok, så skal man gribe ind. Det har ministeren valgt ikke at gøre, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Hans Kristian Skibby.

Men ifølge Benny Engelbrecht har han ikke tidligere været opmærksom på, at der skulle være problemer med lovgivningen. Han forklarer, at der nogle gange sker ny lovgivning på baggrund af henvendelser fra befolkningen.

- Det er første gang jeg bliver bevidst om, at her er noget, som er så udfordrende, at der er behov for at se nærmere på det. Det er meget grundigt belyst, det Lasse Pedersen har lavet, siger Benny Engelbrecht og uddyber:

- Jeg er utrolig glad for, at Lasse har gjort det, han har gjort. Og jeg forstår også godt, at man kan sidde tilbage og være ærgerlig over, at det ikke er noget, som systemerne har fanget af sig selv, siger Benny Engelbrecht.

DB Cargo ønsker ikke at stille op til interview med DR om sagen. Men de oplyser i en mail til DR, at man har fulgt alle regler på området, og at intet er vigtigere for dem end sikkerheden.

- Derfor har DB Cargo undersøgt alle hændelser, ligesom der er samarbejdet med alle myndigheder om at træffe de passende sikkerhedsforanstaltninger for fremtiden, skriver jernbaneoperatøren.

FacebookTwitter