Salget af is, rosé og aperol eksploderer i sommervarmen

Føtex i Svendborg har solgt 45 procent mere is, end de gjorde sidste år. Særligt økologisk is vinder indpas.

Salget af is har kronede dage denne sommer. I Føtex i Svendborg har de fordoblet salget af is med 45 procent i forhold til sidste år. (Foto: Carl Odorico)

Hvad er det mest fristende, når temperaturen når over de 30 grader?

For mange er svaret enkelt.

Is.

Det kan blandt andet ses i Føtex i Svendborg. Her har butikken 13 kølediske fyldt med is, og det er helt forståeligt. Salget af is er nemlig steget med 45 procent i forhold til sidste år.

- Vi kan se, at vores styksalgs-is er i eksplosiv vækst, og de is, vi har på tilbud, er et kæmpe hit, fortæller varehuschef Kenneth Gade og fortsætter:

- Henover juni og juli har vi solgt over 4.500 pakker med kendte varianter som Mars, Snickers og Magnum.

Det er en tendens, man også har lagt mærke til hos konkurrenten Coop. Her er salget af is på tværs af kædens forretninger steget med 16 procent sammenlignet med sidste år.

Her er det særligt én type is, der vinder indpas på det danske marked.

- Hvis vi kigger dessertis, så er der en markant udvikling i retning mod kvalitetsis, hvor vi har mere end en fordobling af salget af økologisk is. Så danskernes sommeris er mere økologisk i år, end den var sidste år, siger Jens Juul, Nielsen, der er informationsdirektør i Coop.

13 kølediske fylder isudvalget i Føtex i Svendborg. Men det er der også brug for. De har nemlig allerede solgt 45 procent mere is i år, end de gjorde sidste år. (Foto: Carl Odorico)

Køledisken lokker

Det er dog ikke kun vafler og ispinde, der bliver hevet ned fra hylderne. Også læskende drikke er et stort hit i sommervarmen.

- Sommerens to store hit, når det gælder drikkevarer, er rosé, hvor vi har fordoblet salget i forhold til sidste år, og det andet er på Aperol, som danskerne har taget til sig i meget stort omfang i denne sæson, fortæller Jens Juul Nielsen.

I Føtex i Svendborg flokkes kunderne til kølediskene for at flå de kolde drikkevarer ned i indkøbskurven.

- Det er helt tydeligt. Det gælder alle vores sodavand og alt det, der er på køl. Især rosé, som står på køl, er meget mere populære end dem, man skal have hjem at stå i køleskabet. Det er det, der går hurtigt, og det, de kan bruge så snart, de har forladt butikken, der er de helt store vindere i år, siger Kenneth Gade.

Der er dog især én frossen vare, som sælger mere end forventet i Kenneth Gades varehus.

- Det er kommet bag på os, at salget af isterninger er blevet tredoblet i forhold til sidste år, og vi har rundet over to tons solgte isterninger, siger han.

Kolde drikke, som man kan nyde ligeså snart man er kommet ud af butikken, er et kæmpe hit i år. Coop har mere end fordoblet salget af rosé i forhold til sidste år. (Foto: Carl Odorico)

Rigeligt med is

I Svendborg er Kenneth Gade ikke i tvivl om, hvorfor salget af de kølige varer går ekstra godt i år.

- For os er der to ting, der gør sig gældende. For det første har vi fået en ny butik. Men generelt set er der mange flere turister i Svendborg og på Sydfyn, og flere, der er blevet hjemme i Danmark. Det kan vi tydeligt se ved, at vi har rigtig mange flere kunder i butikken i år, forklarer han.

Ifølge varehuschefen skal kunderne dog ikke frygte at løbe forgæves efter de kolde fristelser.

- Det er de samme varer, som folk kommer efter. Nu har vi haft et par måneder til at øve os på at ramme det, som folk efterspørger, så lad bare sommeren vare ved, siger Kenneth Gade.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.