Seks måneder med letbane i Odense har medført hundredvis af nærpåkørsler og støjklager fra naboer

Støjklager, økonomi og uheld har fyldt mere end drømmen om nem og effektiv transport gennem landets tredjestørste by.

Letbanen blev indviet den 28. maj efter syv års anlægsarbejde. I dag binder den byen sammen med en 14,5 kilometer lang rute med 26 stop undervejs. (Foto: © Tim Kildeborg Jensen, Ritzau Scanpix)

Letbanen i Odense blev indviet med store forventninger. Den skulle gøre det lettere at bruge offentlig trafik og binde byen bedre sammen.

Men den er flere gange endt i modvind. Blandt andet føler naboer sig fanget i et mareridt, når letbanen kører forbi deres hjem mellem hvert 3. og 4. minut.

- Det er det, jeg kalder jetjageren, siger Gitte Hermansen.

I halvandet år har hun boet i et nyt boligkompleks med letbanen som nabo. Da hun og manden valgte den lejlighed, fik de fik at vide, at letbanen ville være næsten lydløs - en støj der blev beskrevet som lyden fra en elbil.

Men seks måneder efter det første tog kørte ud på skinnerne, er virkeligheden er en helt anden for naboerne til letbanen.

- Den larmer som en elbil gange 1.000, siger Gitte Hermansen.

- Det er dag ud og dag ind, hvert tredje minut. Det er det, som er svært.

Kim Jørgensen fortæller, at han og konen typisk får 3,5 til fire timers søvn, fordi støj fra letbanen ødelægger deres nattesøvn. Nu flytter de soveværelset ud i udehuset. (Foto: © Thea Bjørn)

Også Kim Jørgensen kan skrive under på, at støjen og vibrationerne er så generende, at det påvirker hverdagen.

Derfor har han og konen valgt at flytte deres soveværelse ud i deres udhus for at komme længere væk fra letbanens skinner, som går otte meter fra husets ydermur.

Og han håber, at det virker.

- Ellers bliver vi bims for at sige det pænt. Vi mangler søvn, og det her er et alternativ til ikke at gå fra hus og hjem, siger Kim Jørgensen.

Og det er ikke uden grund, at mange af naboerne er utilfredse med støjen. Letbanen har tidligere erkendt, at banen støjer for meget, og for to uger siden gav Arbejdstilsynet et påbud, så chaufførerne skal køre med ørepropper, fordi støjen overskrider det tilladte og risikerer at påvirke de ansattes fysiske og psykiske sundhed.

Hør støjen, når letbanen kører forbi Gitte Hermansens lejlighed.

Møgsager på stribe

Men det er ikke kun støj og vibrationer, som har ramt letbanen. Også vejret, sikkerhed, arbejdsmiljø, passagertal og økonomi har givet hovedbrud.

Og flere gange har letbanen påkørt biler, gående og cyklister. I løbet af det seneste halve år har letbanen været tæt på at påkøre nogen eller noget 545 gange. Under testkørslerne var der mere end 1.000 nærvedhændelser, og 13 gange endte det i uheld.

I september viste passagertallet, at der var cirka 17.000 påstigninger dagligt, men der var budgetteret med cirka 25.000.

Efterårets nedfaldne, brune blade på skinnerne har givet både forsinkelser og aflysninger. Og indsættelserne af togbusser i den forbindelse har kostet dyrt for letbanens økonomi.

Og helt generelt hænger økonomien i driften ikke sammen. Frem mod 2024 vil der mangle op mod 62 millioner kroner. Derfor har kommunen overvejet at undersøge muligheden for, at reklamer i letbanetogene kan dække en del af underskuddet.

Det fortæller by- og kulturrådmand Søren Windell (K).

- Jeg tænker ikke, vi er oppe i et tocifret millionbeløb. Men det kan reducere de skattepenge, vi skal bruge yderligere, og det er altid sund fornuft at sørge for at få så mange indtægter ind som muligt.

Desuden hænger det stadig i det uvisse, hvilken betydning forsinkelsen af hele letbanebyggeriet kommer til at få. Letbanen skulle nemlig have været færdig i 2020, men kørte altså først sin første tur i maj 2022.

Den forsinkelse betyder, at det kan ende i en voldgiftssag mellem den spanske hovedentreprenør Comsa og Odense Letbane.

Men trods flere dårlige sager så er Odenses Letbanens direktør, Dan Ravn, glad og stolt over letbanens modtagelse i Odense:

- Vi kan jo se, at der er fyldte tog om morgenen og eftermiddagen og faktisk også i løbet af dagen, og det er vi rigtig glade for. Vi er også glade for, at selvom vi har haft nogle tekniske udfordringer, så har der været få aflysninger.

Skal finde løsning

Men støjen ér et problem, og derfor forklarer direktør Dan Ravn, at Odense Letbane arbejder benhårdt på at få løst problemerne.

- Støjproblemerne er et helt kapitel i sig selv, og det er en ekstraordinær problemstilling, som desværre har vist sig vanskelig at løse, og vi gør alt, hvad vi kan, for sikre løsninger. Men det er desværre en kompliceret størrelse.

Gitte Hermansen forventer, at der kommer en løsning på støjen, så den holder sig inden for de tilladte grænser.

- Jeg er glad for at bo her og tror, der bliver fundet en løsning. Ellers må det i en ekspropriationskommission, som skal tage stilling til, om det her er rimeligt, og om vi kan komme herfra ordentligt.