'Slave-rom' skal have nyt navn: 'Vi vil ikke støde nogen'

Dansk romproducent ændrer navn på rom, der beskyldes for at være racistisk.

Joshue Singh har modtaget mange kritiske beskeder og endda trusler de seneste dage.

Den fynske spiritusproducent med navnet 1423 har en rom, der hedder 'Ron Esclavo'. På dansk betyder det slet og ret 'slave-rom'.

Navnet opstod for syv år siden og var ifølge den ene af ophavsmændene tænkt som en anerkendelse af, hvem der i mange år leverede det arbejde, der skulle til, for at rommen kunne blive produceret.

- Vores ønske var at oplyse om rommens lidt mørke historie i Caribien. Vi gjorde det for at skabe noget debat om sukkerets og rommens historie, der er bygget på slavearbejde, fortæller Joshua Singh, der er medejer af 1423.

Syv år efter er det da også lykkedes dem at skabe debat. Men den er gået i en anden retning, end hvad man havde forstillet sig på kontorerne i Ringe på Fyn.

Slaveri er blevet et markant mere omdiskuteret emne siden 'Ron Esclavo' kom på gaden, og det har nu ramt spiritusproducenten på Fyn.

En blanding af vrede kommentarer og deciderede trusler fra hele verden har nemlig ramt virksomheden og dens medarbejdere.

- Der er folk, der har modtaget personlige trusler om, at de håber, at det går galt både for vores virksomhed og for vores medarbejdere, fortæller Joshua Singh, der modtog de første kritiske henvendelser i sidste uge over sms og via Facebook.

Rom laves på rørsukker, og sukkerfarme med slaver var derfor en vigtig del af produktionen for århundreder tilbage. (Foto: 1423)

Udover de personlige trusler er romproducenten også blevet ramt af mere lødig, men dog heftig, kritik på internetfora og på deres facebookside, hvor navnet blandt andet bliver kaldt for 'stødende for den sorte befolkning'.

Ville ikke finde på det i dag

Kritikken har da også ramt noget hos ejerne af den fynske virksomhed, der ikke længere mener, at det var rigtigt at opkalde rommen efter de caribiske slaver.

- Det skulle vi ikke have gjort. Det er der ikke nogen tvivl om. Og kigger vi tilbage, så skulle vi have fundet et andet navn, men man er nødt til at se det i den sammenhæng, de er opstået under. Navnet er opfundet for syv år siden, hvor vi var en lille hobbyvirksomhed, siger Joshua Singh, der dog holder fast i, at det faktisk var intentionen at ære de slaver, der leverede arbejdet på sukkerfarmene i Caribien - ikke at håne dem.

Men uanset hvad intentionen måtte have været, da man fandt på navnet, så er kendsgerningen, at navne og begreber i dag bliver kigget efter i sømmene på en mere grundig og kritisk måde end tidligere.

Det fortæller Mira Skadegaard, der forsker i diskrimination på Aalborg Universitet.

- Vi er blevet meget beviste om diskrimination i samfundet. Vi har fået en dialog, der både er ekstrem og betændt hos nogen, men den gør også, at flere uddanner sig selv i det her. Og det gør, at der bliver en større bevidsthed om det, siger Mira Skadegård, der forsker i strukturel racisme på Aalborg Universitet.

- Derfor giver det mening, at det her navn bliver antastet, fordi folk er markant mere opmærksomme og nok også vil være det i fremtiden, siger Mira Skadegård.

Nyt navn på vej

Hos 1483 har man taget konsekvensen af kritikken og vil nu ændre navnet. På Facebook skrev de søndag, at man er gået i gang med at finde ud af, hvilket navn de vil markedsføre deres rom under i fremtiden.

Og det er simpelthen, fordi man ikke vil gøre nogen kede af det.

- Vi har fuld forståelse for, at der er folk rundt om i verden, der bliver stødt af det her, og vi har ikke nogen intentioner om at støde nogen, siger Joshua Singh.

Så går arbejdet i gang med at finde et nyt navn, der ikke sender nogen signaler, som firmaet ikke vil eller kan stå inde for. Og det er en proces, man som firma nok må berede sig på skal være mere grundig i fremtiden, siger Mira Skadegård fra Aalborg Universitet.

- Vi har altid skullet være opmærksomme på, hvad produkter skulle hedde, og hvem de skulle henvende sig til, men der er kommet nye elementer, man ikke tidligere har taget hensyn til. Der er kommet flere minoriteter, man tager hensyn til nu, fordi der er kommet en større bevidsthed om dem, siger hun.

I øjeblikket er det især etnicitet og seksuelle orienteringer, der i samfundet er et pres for at tage hensyn til. Det har senest blandt andet vist sig i USA, hvor NFL-holdet Washington Redskins er blevet presset af deres sponsorer til at ændre navnet, der ifølge mange er stødende over for indfødte amerikanere.

Det amerikanske fodholdhold Washington Redskins er i disse dage ved at lave navn og logo om efter at være blevet kritiseret for racisme. (Foto: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS © Scanpix)

Men tidligere har der været andre strømninger i samfundet, som firmaer måtte holde øje med for ikke at komme til at tildrage sig negativ opmærksomhed, mener Mira Skadegård.

- I 1970'erne var man opmærksomme på køn, så der var man også ekstremt forsigtig med at markedsføre sig på den rigtige måde, siger hun.

Hvad rommen nu kommer til at hedde er uvist, og ifølge Joshua Singh kommer det da også til at tage lidt tid, før de kommer med et nyt navn - uden slavereferencer.

- Først og fremmest har et lager, vi skal have solgt først. Men vi er gået i gang med at finde ud af det, siger Joshua Singh, der regner med, at der kan gå op til et år, før flasker med det nye navn er i handlen.

FacebookTwitter