Slut med 130 km/t på motorvejen? Kommuner vil have hastigheden sænket

Nedsættelse af hastigheden på flere motorvejsstrækninger skal sænke CO2-udledningen. Men det deler vandene.

Borgmester i Middelfart, Johannes Lundsfryd, ønsker at hastigheden på motorvejen bliver sænket fra 130 til 110 km/t (Foto: © Alexander Aagaard, DR)

Står det til en række kommuner, skal du fremover slippe foden lidt på speederen, når du suser af sted på motorvejen.

De ønsker nemlig, at hastigheden flere steder bliver sænket fra 130 km/t til 110 km/t.

Middelfart Kommune har netop besluttet at bede transportministeriet om, at hastigheden på en vestfynsk motorvejsstrækning skal være 110 kilometer i timen i stedet for 130.

- Det vil være fornuftigt i forhold til klimaet. Det vil være fornuftigt i forhold til støjgener, og måske også i forhold til trafiksikkerheden, siger borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd (S).

Ifølge kommunens egne beregninger vil det kunne spare kommunen cirka 12.000 tons CO2 om året, hvilket svarer til 6000 bilers årlige CO2-udledning eller en måneds indenrigsflyvning i Danmark. Og det vil betyde meget, hvis Middelfart Kommune lokalt skal leve op til klimamålet om at reducere kommunens CO2-udslip med 70 procent frem mod 2030.

Blandt byrødderne i Middelfart stemte 17 for og syv stemte imod. Det var Nye Borgerlige og Venstre.

Det er nemlig ren og skær symbolpolitik. Sådan lyder det fra Venstres gruppeformand, Regitze Tilma. Hun peger på, at hastigheden allerede er blevet sat ned flere steder på Fyn – og at mange bilister den seneste tid har lettet foden fra speederen.

- Vi er grundlæggende imod afgifter og pisk for at ændre adfærd. Det tror vi godt, at danskerne kan med viden og sund fornuft, siger hun.

- Jeg tror ikke, nogen har målt på, om man allerede kører under 110 km/t i dag. Så det er symbolsk i forhold til, at det faktisk allerede eksisterer, siger Regitze Tilma.

Bilist: Det er lidt skørt

Nyborg og Odense Kommuner har allerede skrevet til Transportministeriet for at få reduceret hastigheden. I Kerteminde er kommunen i øjeblikket i gang med at få lavet beregninger på, hvor meget en eventuel hastighedsnedsættelse vil betyde for CO2-udledningen, inden de eventuelt også retter henvendelse til ministeriet.

Kristian Mortensen kører normalt 110 km/t på motorvejen, så han mener det er OK, hvis man sænker fartgrænsen. (Foto: © Alexander Aagaard)

Blandt bilisterne bliver der i det fleste tilfælde taget godt imod ønsket om at sænke hastigheden.

- Vi skal jo spare på brændstoffet. Vi når frem, og vi kører normalt aldrig mere end 110 alligevel. Så for os er det fint, det vil vi gerne være med til, siger Kristian Mortensen, der er pensionist.

Lars Lilje er smed på Djursland, men er på opgave i Middelfart, og for ham betyder det ikke så meget, hvis hastigheden bliver sænket. Normalt kører han alligevel mellem 110 og 120 km/t.

Men han undrer sig over, hvis hastigheden skal sænkes. Det tredje motorvejsspor over Vestfyn er nemlig åbnet for nyligt, og efter planen skal hastigheden sættes op fra 110 til 130 km/t fra årsskiftet.

- Det er lidt skørt. 120 måske – så er man gået lidt på kompromis, siger Lars Lilje.

Uenighed om gevinster og ulemper

Ifølge Transportministeriet kommer der løbende henvendelse fra kommuner, som ønsker at få sænket farten på motorvejen – og hastigheden bliver løbende vurderet. Men om der er en sammenhæng mellem en henvendelse og lavere hastighedsbegrænsning, kan man ikke sige med sikkerhed.

Men hvis man kigger med de grønne øjne, så vil en lavere hastighed ’reducere udledningerne betydeligt’. Det vurderer Søren Have, der er programchef for fremtidens mobilitet hos den grønne tænketank Concito.

Ved at sænke hastigheden fra 130 km/t til 110 km/t vil man nemlig kunne spare 15-20 procent i CO2-udledning.

- Middelfart Kommune griber til det her, fordi man kan se, at transportens udledninger ellers er svære at få has på, siger han.

Ifølge Concito kan kommunernes anmodninger til Transportministeriet være med til at skubbe til den grønne omstilling.

- Det her er et tegn på, at staten ikke har kigget lige så langt frem som kommunerne og ikke er begyndt at tænke på, hvad der faktisk skal ske for at få udledningerne ned. Hvis staten gjorde det, ville kommunerne ikke behøve komme med den her type greb og forslag, siger Søren Have.

Men står det til FDM, skal man ikke røre ved hastigheden, og de kalder det en grundlæggende dårlig idé.

- Vejdirektoratet beregnede for få år siden, hvad det ville betyde, hvis man nedsatte hastigheden fra 130 på de strækninger til 110. Der regnede man sig frem til en CO2-besparelse på 0,7 procent ud af det, som transporten i forvejen udleder.

- Det er ikke meget. Det er faktisk tæt på ingenting. Så man får ikke meget CO2-gevinst ud af det. Til gengæld får man forsinket en hel masse trafikanter, og det er rigtig dyrt for samfundet, siger Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM.

Strækningen, som Middelfart Kommune ønsker skal være med en fartgrænse på 110km/t, er på knap 13,8 kilometer.

- Det betyder, at det vil tage 1 minut og 9 sekunder længere. Så jeg håber, de fleste lever med det, når man tager i betragtning, at det her er rigtig godt for klimaet, siger borgmester Johannes Lundsfryd.

Men hos FDM er de dog ikke enige i, at 1 minut og 9 sekunder ikke er meget.

- Det er faktisk relativt meget, når vi snakker transport. Det er det ikke mindst, fordi der er mange tusind bilister og lastbiler, der kører på den strækning. Så det bliver samfundsøkonomisk rigtig, rigtig meget, at vi alle bliver forsinket på den måde, siger Dennis Lange.