Sov godt i sommervarmen: Acceptér mindre søvn

Søvnekspert kommer med gode råd til, hvordan du sover bedre om sommeren.

Mange har problemer med at sove i sommervarmen. Et af rådene fra en søvnforsker er at acceptere, at varmen giver mindre søvn.

Sommervarmen er over os, og det er ikke kun om dagen, det er hedt, men også om natten. Det kan give problemer for mange, som mister nattesøvn til de høje temperaturer.

Søvnekspert Mikael Rasmussen fortæller at der en rigtig god grund til, at vores kroppe har det varmt og går på overarbejde, når vi opholder os i et rum, der er varmere end kroppen.

- Kroppen prøver på at komme af med varmen, og det kan godt forstyrre søvnen lidt. Det er et spørgsmål om tilvænning. Det er ligesom at tage sydpå og være i varmen i et stykke tid, der vænner kroppen sig automatisk til det, fortæller Mikael Rasmussen.

Nogle har svært ved at sove i varmen, mens det slet ikke rammer andre. Der er stor forskel på, hvor varmt vi har det om natten, men ifølge Mikael Rasmussen er der en bestemt temperatur, man skal gå efter for at få en behagelig nat.

- Den optimale sovetemperatur ligger mellem 16-20 grader, men det gyldne snit er cirka 18 grader, siger han og uddyber:

- Et godt almindeligt søvnråd er, at når man går ind i sit soveværelse, så må der gerne være en lille smule køligere, og det kan jo være vanskeligt i øjeblikket, fortæller Mikael Rasmussen.

Med nætter, der er på grænsen til tropenætter, altså over 20 grader kan det være svært at få en god nat søvn. Søvnekspert giver herunder gode råd til, så du kan sove godt i varmen.

Facebook
Twitter