Tanken er tæt på tom: Trafikselskaber kræver hurtig hjælp, hvis busserne skal overleve

Regionale trafikselskaber frygter for fremtiden, hvis staten ikke snart dækker milliard-tab.

FynBus har mistet 80 procent af deres passagerer under corona. Deres regnskab lyser snart rødt, for de mangler 100 millioner kroner i billetindtægter i år. (Foto: Agnes Dalhoff)

Historiske fald i antallet af passagerer og stigende

udgifter
til rengøring har sendt landets regionale trafikselskaber i knæ.

Mens der er lavet hjælpepakker til for eksempel luftfartsselskaberne, venter de regionale bus- og trafikselskaber utålmodigt på svar fra transportministeren.

De står samlet set til at tabe 1,6 milliarder kroner i år, og allerede i løbet af de kommende måneder risikerer selskaberne at have tomme pengekasser.

- Det er en meget alvorlig krise. Vi håber ikke, at det går ud over den almindelige borger. Vi håber, at vi får dækket det tab, vi har, siger direktør i Sydtrafik Lars Berg.

Trafikselskaberne begynder allerede i næste måned at løbe tør for penge. I første række står Midttrafik, hvis kassekredit ikke rækker længere end til midten af juni.

FynBus kan overleve indtil august. Fælles for dem alle er, at deres ejere - som er kommunerne og regionerne - ikke mener, de kan redde dem.

- Vi forventer, at staten går ind med massive

tilskud
til den kollektive trafik. Ikke bare i år, men også i de kommende år, siger direktør Carsten Hyldborg og uddyber:

- For vi forventer ikke, at passagerne bare lige kommer tilbage.

Konsekvensen kan være en fremtid uden kollektiv transport

Kommunernes Landsforening sendte derfor 1. maj et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S) og finansminister Nicolai Wammen (S) med

opfordring
til at handle hurtigt:

'På kort sigt står de med en

akut
likviditetsudfordring, hvor flere trafikselskaber allerede primo juni i år ikke har økonomi til at overholde indgåede kontrakter.'

Denne gang er det altså hverken nedlagte ruter eller højere billetpriser, der er i spil for passagererne.

Direktørerne for de regionale trafikselskaber, som

DR
Nyheder har talt med, forventer, at konsekvensen vil være, at der i fremtiden ikke findes regional, kollektiv trafik.

Selskaberne frygter for fremtiden, og det kan Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi, godt forstå.

Han forventer, at den kollektive trafik vil have færre passagerer i meget lang tid.

- Der vil være en længerevarende

effekt
. Folk vil fortsat være bekymrede for smitte, og når coronavirusset er ovre, så vil folk have fundet andre veje: Vi bliver hjemme, tager bilen eller tager cyklen, siger han.

Passager: 'Ikke alle har en bil'

I bybussen i Odense fortæller flere passagerer, hvor afhængige de er af de lokale og regionale busruter. De er bange for, at coronakrisen betyder, at de ikke længere kan bruge bussen, som de gør nu.

En af dem er Kirsten Hansen, som er dårligt gående, og på grund af sin alder har hun ikke længere kørekort.

Kirsten Hansen og hendes mand er omringet af tomme bussæder. (Foto: Agnes Dalhoff)

- Der er mange, der ikke har bil. Så vi er afhængige af bussen, for vi kan ikke tage en taxa hver gang, forklarer hun.

Trafikselskaberne ser ikke højere billetpriser eller nedlæggelse af ruter som en løsning, da det stort set ikke vil ændre på regnskabet.

Transportordførere vil have staten til at betale hver en krone

Det er kun transportministeren, der sidder i forhandlinger med kommuner og

regioner
om muligt økonomisk hjælp. Men fra begge sider af Folketinget lægges der nu pres på ministeren for at sikre hjælp til
trafikselskaberne
.

- Når man beder kunderne om at blive væk, så må man også sørge for, at

trafikselskaberne
ikke går
konkurs
, siger Hans Kristian Skibby (DF).

- Jeg er fuldstændig enig i, at det er staten, der skal lave en hjælpepakke til den kollektive transport i den her situation, siger Anne Valentina Berthelsen (SF) og fortsætter:

- Men jeg synes, det går langsomt. Det kunne godt gå lidt stærkere.

Hun mener, at transportministeren var noget hurtigere med en løsning til flytrafikken, og at den kollektive transport på fire hjul ikke har fået samme opmærksomhed.

Minister: 'To uger er lang tid i coronatid'

Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener ikke, at der er grund til bekymring, for der er en løsning på vej.

- Det er en problemstilling, som vi nok skal få løst. Selvfølgelig skal vi sikre os, at den kollektive trafik kører, og at der ikke bliver markant færre busser eller tog.

Benny Engelbrecht mener ikke, at trafikselskaber, kommuner eller passagerer skal være bekymrede. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Men han mener ikke, at løsningen

haster
, selvom for eksempel Midttrafik løber tør for penge snart:

- Selvom et par uger kan lyde som noget, der ligger lige om hjørnet, så træffer vi ofte - her i corona-situationen - beslutninger på få timer, så et par uger er lang tid til at finde løsninger på det her.

- Kan du garantere, at der er en brugbar kollektiv trafik i fremtiden?

- Det er klart, at det bliver en udfordring, hvordan vi sikrer, at det hele ikke bliver til privatbilisme, og hvis folk er for bekymrede til at vende tilbage. Sådan skal det ikke være.

Ministeren mener, at det er for tidligt at sige, hvor stor regningen bliver. Han siger desuden, at

DSB
og Metroselskabet også har økonomiske problemer på grund af coronakrisen.

Facebook
Twitter