Tosprogede børn skal lære modersmålet

Erfaringer viser, at hvis tosprogede børn lærer at tale deres forældres modersmål fint og flydende, har de en bedre chance for at lære dansk i børnehaven.

Pædagog Gitte Hansen, Bøgelund Børnehus, laver sprogundervisning med fire tre-årige børn, Siad, Saffa, Nua og Sabrin (Foto: Charlotte Flyvbjerg © DR Fyn)

Tal arabisk eller somalisk med dit barn, hvis du vil have det skal lære ordentlig dansk.

Det lyder selvmodsigende, men det er budskabet til de forældre, der har børn i institutionen Bøgelund i Vollsmose.

Her viser erfaringen nemlig, at det er bedre at børnene lærer at tale deres forældres modersmål fint og flydende. Det giver børnene en bedre chance for at lære dansk i børnehaven, forklarer pædagog Gitte Hansen.

- Hvis de i forvejen har et svagt modersmålssprog, så er det rigtig svært for dem at lære dansk, siger Gitte Hansen.

Samråd om tosprogede børn

En undersøgelse fra SDU, som blev offentliggjort i foråret, viser at seks ud af ti tosprogede børn med IKKE-vestlig baggrund, taler meget dårligt dansk.

Et resultat som betyder at udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik har kaldt børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S)og  social- og integrationsminister Karen Hækkerup i samråd netop i dag.

Sprogundervisning i børnehaven

Der skal sættes ind med intensiv sprogundervisning i børnehaven, hvis tosprogede børn skal klare sig i det danske uddannelsessystem. Det vurderer Gerry Melady, leder af Børnehuset Bøgelund i Vollsmose.

- Vi synes vi har et ansvar på længere sigt, hvis de børn skal fungere i skolesystemet. For vi kan godt se vores børn falder igennem, når de når til gymnasieniveau, siger Gerry Melady.

Blandt andet derfor har børnehaven Bøgelund sat ekstra spot på sprogundervisning af børnene, forklarer Gerry Melady.

Facebook
Twitter