Tusindvis af danskere skal give svaret: Kan lys på cyklen døgnet rundt redde liv?

Cyklister skal komme ind i kampen om opmærksomheden i trafikken, mener trafikforsker.

Indehaveren af Reelight, Jochum Kirsebom, forklarer, hvorfor de nye magnetlygter er bedre.

Om lidt ruller verdens største forsøg med permanent lys på cykler i gang på de danske veje.

Hvert år sker mere end 11.000 ulykker, hvor cyklister kommer til skade efter at være kørt sammen med andre trafikanter.

Så nu vil forskere fra Aalborg Universitet undersøge, om nogle af dem kan undgås, hvis cyklisterne kører med tændt lys døgnet rundt.

- I trafikken er der en kamp om opmærksomheden. Bilisterne har rigtig mange ting, de skal holde styr på og holde øje med. Cyklisterne skal sørge for, at de bliver synlige i den kamp om opmærksomhed, fortæller Harry Lahrmann, der er trafikforsker på Aalborg Universitet.

Det er ham og hans kollegaer, som står bag projektet, der kaldes 'Projekt Cykelliv'.

Lige nu deles der cykellygter ud til de tusindvis af danskere, som skal deltage i projektet.

Én af dem er Astrid Kjær, der til dagligt cykler til og fra sit studie i Odense.

- Jeg kommer selv fra en lille by og er nu flyttet til en større by. Så jeg kan godt være lidt utryg ved at cykle rundt. Så det kan give en tryghed, at man cykler rundt med lys hele tiden, siger hun.

Tidligere forsøg viste gode resultater

For 15 år siden lavede forskerne fra Aalborg Universitet et tilsvarende forsøg med en gammel type magnetlygter, der blinkede.

Forsøget viste gode resultater og nedsatte ulykkestallet med 19 procent.

Men siden da er der sket en stor udvikling af magnetlygterne, og derfor sætter man nu gang i et nyt forsøg, fortæller Harry Lahrmann.

Lygterne ligner almindelige cykellygter og kan monteres forskellige steder på cyklen. (© DR Nyheder)

- Vi har fået nogle meget bedre og moderne lygter, som giver meget bedre lys. Og nu er vi spændte på at se, hvor stor effekten er.

Det er det aarhusianske firma Reelight, som har udviklet de nye lygter. Og grundlæggeren af firmaet har stor tiltro til det nye projekt.

- Sund fornuft tilsiger, at konstant lys gør, at man ses nemmere. Jeg er lidt undrende over, hvorfor vores politikere ikke tidligere har taget initiativ til, at der skal være kørelys på cykler, siger Jochum Kirsebom og fortsætter:

- Danmark kunne blive førende i verden på det her område. Vi er førende på cyklisme på mange andre måder, men ikke når det kommer til sikkerhed.

Cykellygter uddeles i tre byer

Cykellygterne, som nu bliver uddelt til forsøgsdeltagerne, sidder fastmonteret på cyklerne.

De kører uden batterier og lyser op, så snart der bliver trampet i pedalerne, og hjulene spinner rundt.

Og den løsning sætter Astrid Kjær pris på. Det er nemlig ikke altid let at holde styr på cykellyset.

- Jeg har tit købt de billige cykellygter. Men de går i stykker, og så skal man hele tiden huske at have dem med, og det er jeg ikke så god til, siger hun.

- Det er smart, at man ved, der er styr på det. Så er det bare cykelhjelmen, man skal huske.

Cykellygterne er allerede blevet uddelt i Odense, men vil de kommende dage blive uddelt til interesserede cyklister i Aarhus og Aalborg.

I klippet forklarer cyklist Astrid Kjær, at hun synes, det kan være svært at vurdere, hvornår cykellygterne skal på.

Kørelys på bilerne var godt - men ikke for cyklisterne

I år er det 30 år siden, at det blev et krav for bilisterne, at de skulle køre rundt med lys i dagtimerne.

Da man gjorde kørelyset til at krav for bilisterne, kunne man med det samme se en effekt.

Men det var ikke godt nyt for cyklisterne.

- Antallet af ulykker mellem bilerne faldt faktisk dengang. Men det gjorde antallet af ulykker mellem biler og bløde trafikanter ikke. Det var fordi, cyklisterne og fodgængerne blev mindre synlige i trafikbilledet, efter bilerne fik lys på, fortæller Harry Lahrmann.

Harry Lahrmann tror på, at det nye forsøg kommer til at vise, at antallet af ulykker vil falde for de cyklister, som kører med kørelys i forhold til dem, som ikke gør.

- Hvis forsøget viser det, håber vi, at politikerne vil tage det videre og gøre kørelys obligatorisk på cykler. Men under alle omstændigheder kan den enkelte cyklist jo altid vælge at sikre sig selv ved at sætte kørelys på cyklen, siger Harry Lahrmann.

Facebook
Twitter