Udsatte bliver holdt i hånden når de tømmer digital postkasse

Det kan være totalt uoverskueligt for socialt udsatte at skulle bruge den digitale postkasse, hvor man fremover modtager breve fra det offentlige. Nu tager en kommune på tour for at hjælpe de udsatte i gang.

Der er langt til en computer og den digitale postkasse, hvis man ikke engang har et hjem. Derfor hjælper Odense Kommune sine udsatte i gang med den nye fagre digitale verden. (Foto: Ulrik Bang- DR Syd)

Det kræver kun en computer og et par klik, og så har man en digital postkasse.

Det lyder nemt, men for de socialt udsatte kan det være en helt uoverskuelig udfordring, når alle borgere fra 1. november skal til at modtage deres breve fra kommunen digitalt.

Derfor vil Odense Kommune det næste stykke tid besøge 13 væresteder og forsorgshjem for at få de socialt udsatte forberedt på fremtiden, når vigtige breve ikke længere bliver leveret i en fysisk postkasse.

Første hurdle er at skaffe id til socialt udsatte

Udfordringerne for de socialt udsatte starter allerede inden, den digitale post skal læses. Og det betyder, at den nye postkasse vokser dem over hovedet, siger projektmedarbejder Christina Lorentzen Nim: 

- Det er socialt udsatte, som har problemer hele vejen rundt. De har måske ikke et sted at bo, ingen computer, og de har kæmpeproblemer med at anskaffe sig den rigtige id, der skal til for at tilgå den digitale postkasse.

Derfor tager projektmedarbejder Christina Lorentzen Nim en medarbejder fra Borgerservice med ud, når de udsatte besøges, så borgerservicemedarbejderen kan straksudskrive NEM-id til dem, som mangler.

Socialt udsatte skal ikke føle sig oversete

Det er ikke traditionel undervisning i brugen af postkassen, som kommunen tilbyder på besøgene, men nærmere at medarbejdere er til stede og støtter den hjemløse, misbrugeren eller den psykisk svage ved at kigge dem over skulderen. Støtten kan forhåbentlig få flere til at bruge postkassen, siger Christina Lorentzen Nim:

- Vi synes, at det er vigtigt at hjælpe denne befolkningsgruppe og tilbyde dem information. Både så de ikke føler, at de bliver overset og så selvfølgelig også, at vi får så mange med som muligt af dem, som kan.

Den landsdækkende ambition er at få 80 procent af borgerne med på den digitale postkasse.

FacebookTwitter