Udsigt til aflyste tog de næste år frustrerer pendlere: 'Jeg tør ikke satse på toget til eksamen'

Problemer med leverandør kan betyde forsinkelser de næste år på Fyn og Sjælland.

Toget er aflyst.

Sådan har beskeden lydt 2.886 gange på Svendborgbanen siden januar 2018.

Men intet tyder på, at det bliver bedre for passagererne i det fynske den kommende fremtid.

37 procent af tiden skyldes aflysningerne signalfejl.

Derfor valgte Banedanmark, der ejer strækningen, at Svendborgbanen som en af de første strækninger skulle have nye signaler.

Siden 2017 har planen været, at Svendborgbanen skulle have nye signaler inden udgangen af 2021.

Men nu viser dokumenter, som

DR
har fået aktindsigt i, at der ikke er nogen, der ved, hvornår arbejdet skal starte.

Det vækker stor frustration hos Lukas Hainer Kjær.

Hver dag tager han toget fra Odense til Svendborg og tilbage igen.

Hvis han kommer for sent til undervisning, er der nemlig ikke nogen kære mor.

- En stor del af mit fravær skyldes togforsinkelser. Når jeg skal til eksamen, tager jeg toget et par afgange tidligere. Jeg tør ikke satse på at tage det tog, der passer bedst.

Den frustration kan Terese Berg nikke genkendende til. Hun har været daglig bruger af Svendborgbanen siden 2013.

Terese Berg er så træt af forsinkelserne på Svendborgbanen, at hun nu er ved at tage kørekort. (Foto: Jakob Høstrup)

Men nu har hun fået nok. Frustrationerne over de mange aflysninger er blevet for meget.

- Jeg er begyndt at tage kørekort. Jeg synes, det er en skam, at jeg føler mig tvunget til at fravælge offentlig transport. Det er både bedre for miljøet og billigere at tage toget. Men nu vil jeg have min frihed, fortæller den 46-årige gymnasielærer.

Foruden irritationen over at komme senere til og fra arbejde, går forsinkelserne også ud over hendes elever.

- Både eleverne og jeg er forberedte til undervisningen, og skal den aflyses, er det selvfølgelig super ærgerligt.

Korthuset ryster

Aktindsigten
, som
DR
har fået, viser, at der er store uoverensstemmelser mellem Banedanmark og
leverandørerne
af signalerne, den franske virksomhed Alstom.

Fredag d. 17. januar var problemer med signalerne atter skyld i aflysninger på Svendborgbanen. (Foto: Foto: Terese Berg)

Siden januar 2018 har Banedanmark rykket Alstom for en samlet plan over udskiftningen af de nye signaler på Svendborgbanen.

Men den plan har Banedanmark her to år efter endnu ikke fået.

Det betyder, at Banedanmark nu ikke ved, hvornår arbejdet kan gå i gang.

- Jeg ville gerne kunne sige, at arbejdet på Svendborgbanen kunne begynde på en præcis dato. Men det kan jeg desværre ikke, siger Søren Boysen, der er direktør for signalprogrammet i Banedanmark.

Og det er ikke kun Svendborgbanen, der nu holder for rødt lys.

Det er bare ét ud af i alt 15 signalprojekter, som Banedanmark arbejder med i det østlige Danmark.

Som det fremgår af kortet nedenfor, er der lige nu otte øvrige projekter, som ikke har hverken en slut- eller startdato.

- Jeg ville gerne have holdt planerne, men når vi kan se, at nogle ting skrider, er vi nødt til at bytte rundt. Men den samlede plan for udrulningerne, der skal være færdig i 2030, holder stadig, forklarer Søren Boysen.

Glad for samarbejdet

Alstom har ikke ønsket at stille op til interview eller besvare kritikken fra politikerne. Men i en mail til

DR
skriver de:

"Signalprogrammet er et ekstremt komplekst projekt, og der er mange faktorer, som skal tages under overvejelse af både Alstom og Banedanmark i forbindelse med styringen af et projekt af denne type. Alstom og Banedanmark har en god dialog vedrørende prioriteringen af de forskellige linjer, og vi er sammen fokuseret på at løse de kommende opgaver".

Hos Banedanmark er Søren Boysen enig i den betragtning.

- Vi har efterlyst nogle leverancer fra Alstom. Nogle har vi fået, andre har vi ikke fået, siger han.

- Når man har en

kontrakt
som denne, og man skal samarbejde over så mange år, kan det ikke undgås, at man kommer til at diskutere lidt undervejs. Men jeg synes, det foregår professionelt og konstruktivt.

Så du føler dig godt behandlet af Alstom?

-... Der er en professionel relation mellem os og Alstom, svarer Søren Boysen.

'Vi flytter tilbage til København'

Det er altså ikke kun på Fyn, signalprogrammet skaber udfordringer.

Også i Næstved har

trængsel
på vejene og aflyste tog også sat en stopper for drømmen om at bo i
provinsen
for parret Charlotte og Jakob Witt.

Efter at have boet i Fensmark lidt uden for Næstved i fire år har parret solgt huset, sat pendlerbilen til salg og flytter nu tilbage til i København.

Jakob Witt har sammen med familien valgt at flytte fra Næstved til København. Forsinkelserne blev simpelthen for meget. (Foto: PRIVATFOTO)

- Da vi flyttede herned, var man nærmest klar til at stikke spaden i jorden til motorvejen mellem Næstved og Rønnede. Den er blevet trukket op igen. De havde også lovet hurtige togforbindelser, hvor det ville tage 34 minutter at komme fra Næstved til Københavns Hovedbanegård. Den lader også vente på sig, fortæller Jakob Witt.

Men udsigten til en endnu længere transporttid, når

DSB
om få måneder begynder på et længerevarende sporarbejde, fik parret til for alvor at kaste håndklædet i ringen.

- Lige nu bruger min kone 15 timer om ugen på transport. Nogle gange bliver det både 20 og 25 timer på grund af togforsinkelser, og så er vi oppe på en halvtidsstilling i ren transport, fortæller Jakob Witt, der ikke ser bilen som en alternativ mulighed på grund af

trængsel
på vejene.

Alligevel er det ikke med parrets gode vilje, at de pakker kufferten og forlader Sydsjælland.

- Vi kommer til at savne det. Vi var glade for at bo i Næstved-området ved skoven, naturen og lokalmiljøet, siger Jakob Witt.

Må forvente flere forsinkelser

Når Arriva til december overtager driften på Svendborgbanen, forventer de at være klar med nye togsæt, der kan køre på det nye signalsystem. Men forsinkelsen gør, at de nye vogne må blive i garagen på ubestemt tid.

- Det betyder, at vi kommer til at køre en længere periode end forventet på det gamle signalsystem, og det kan give nogle forsinkelser. For eksempel på grund af de signalfejl, som det gamle system er belastet af, skriver Arriva i en mail til

DR
.

Facebook
Twitter