Ved du, hvor madvarerne skal hen, når du sorterer affald?

Kommunerne må selv bestemme, hvordan borgerne skal sortere affaldet. Det er uigennemskueligt for borgerne, og klimaet lider under det, mener Dansk Affaldsforening.

I Odense skal en mælkekarton smides i småt brændbart, mens den i Fredericia skal sendes til genanvendelse. (Foto: MATHIAS BOJESEN © Scanpix)

Vi bliver rådet til at sortere vores affald, men vejen til den rigtige container kan være svær at finde.

Derfor vil Dansk Affaldsforening have alle producenter til at skrive et symbol på varen, som viser, hvor emballagen skal ende.

- Problemet er, hvis vi sorterer forkert, så får vi ikke samme type affald i containerne, og så er det vanskeligt at genanvende det, siger foreningens direktør, Jacob Hartvig Simonsen.

Han mener, at systemet vil gøre det meget nemmere for danskerne at passe på miljøet.

- Jo bedre vi bliver til at sortere, jo bedre bliver vi til at genanvende det, og jo bedre bliver det for miljøet, siger han.

Miljøstyrelsen håber også på en bedre løsning, end den vi har i dag. Men den kan være svær at finde, for kommunerne er ikke enige om, hvordan affaldet skal sorteres.

- Hvis vi går ud og laver en ensretning, så vil de karambolere med kommunernes metodefrihed til at lave systemer, forklarer styrelsens projektleder, Alan Sørensen, som godt kan se udfordringerne i, at der er meget få ting - for eksempel batterier - som kommunerne sorterer ens.

- Noget ensretning vil være en god idé, men innovationsdelen vil gå tabt, hvis kommunerne ikke tænker over, hvordan systemerne bliver smartere. Så går vi glip af nye tanker og idéer, derfor skal vi passe på med ikke at lave for skrappe, firkantede regler.

Her kan du teste din viden om, hvor emballagen fra forskellige madvarer skal hen:

Dansk Affaldsforening er ikke bekymrede for, om borgerne vil gøre deres for at følge symbolerne. Men det er altafgørende, at der er fællesfront, forklarer Jacob Hartvig Simonsen:

- Vi håber selvfølgelig, at producenterne industrien og erhvervet vil gribe bolden.

Facebook
Twitter