15.000 elever med i fodboldprojekt: Resultatet er bedre trivsel og lavere fedtprocent

Folkeskoleeleverne har været med i et forløb, hvor de to gange om ugen i 11 uger er blevet undervist i sundhed på fodboldbanen.

- Børnene på Gadstrup Skole har fået større tolerance over for hinanden og bedre kammeratskab, siger lærer Berit Jakobsen om fodboldprojektet.

Social trivsel, bedre kondi og mere viden om sundhed.

Det er resultater, som skoleelever i 4.-6. klasse har opnået på fodboldbanen.

Eleverne er blevet undervist i Dansk Boldspil-Union og Syddansk Universitets skoleforløb '11 for Health' med fodbold to gange ugentligt i 11 uger.

I alt har 15.000 danske elever været igennem forløbet, og resultatet er både stærkt fagligt og sundhedsmæssigt, siger Peter Krustrup, som er professor i sport og sundhed på Syddansk Universitet.

- De 11 uger gav en bedre sundhedsprofil - både lavere blodtryk og lavere fedtprocent, siger han og fortsætter:

- Og så gav det børnene en bedre fysisk form ved, at de fik en større muskelstyrke og springkraft.

Også Tina Enestrøm, som er projektleder for DBU's skoleaktiviteter, er imponeret over børnenes resultater.

- Eleverne har på de 11 uger fået en lavere fedtprocent og en større viden om sundhed og trivsel. Og det har en rigtig god effekt på elevernes fysiske form uanset udgangspunkt.

Og lige præcis det fysiske udgangspunkt har været overraskende, siger Peter Krustrup fra SDU.

- Effekterne er nøjagtig lige så gode for de elever, som aldrig har spillet fodbold før og som ikke er fysisk aktive i deres fritid sammenlignet med dem, der allerede går til boldspil og fodbold.

Projektet er bygget op om fodbold, fordi det er en højintens sportsgren med meget småspil og berøringer. Og så er der også elementer af styrketræning og almindelig konditionstræning i forløbet.

En sport, hvor man bruger hjernen

En af de skoler i hovedstadsområdet, der har været med i forløbet, er Gadstrup Skole syd for Roskilde.

Her er Liv Nielsen fra 5. A blandt de 6000 elever, som har haft fodbold på skoleskemaet.

Hun har både lært noget om selve spillet, men også oplevet et nyt sammenhold i klassen.

- Det er ikke bare en bold, man skyder til, men også en sport hvor man kan bruge hjernen. Og så er man også sammen med nogle, man nødvendigvis ikke er sammen med til hverdag, siger hun og fortsætter:

- Jeg har også fået et bedre til forhold og ser på sporten på en anden måde.

Samme følelse har klassekammeraten Silas Hansen.

- Det har været fedt med en masse motion. Og så har jeg lært noget om sammenspil og er blevet bedre venner med de andre i klassen.

Også klassens lærer Berit Jakobsen tager en masse positivt med fra forløbet.

Det er blandt andet måden at tilrettelægge et forløb på, men også glæden ved en mere kammeratlig indstilling fra elevernes side.

- Den måde vi har struktureret forløbet på, kan vi tage med os i de andre aktiviteter, vi laver. Og derudover kan børnene tage det med sig, de har bygget op i de 11 uger. Det er både større tolerance over for hinanden og bedre kammeratskab, siger Berit Jakobsen.

Facebook
Twitter