2,5 år med Sundhedsplatformen: Kun tre ud af ti brugere er tilfredse

Overlægeforeningen kalder it-platformen for et "mareridt".

Kun tre ud af 10 mener, at systemet understøtter deres arbejde på en tilfredsstillende måde. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

Det var meningen, at Sundhedsplatformen, der er rullet ud i sundhedsvæsenet på hele Sjælland, skulle gøre personalets arbejde lettere og mere effektivt.

Men sådan er det tilsyneladende langt fra gået.

Selv om it-systemet Sundhedsplatformen har 2,5 år på bagen, har personalet mildt sagt ikke taget systemet til sig.

Kun tre ud af ti brugere af systemet mener, at det understøtter deres arbejde på en tilfredsstillende måde, viser en tilfredshedsundersøgelse blandt alle brugere i Region Hovedstaden.

- Det er bare ikke godt nok, lyder det fra Jes Søgaard, der er professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet.

- Man er simpelthen nødt til at få adresseret de her problemer, og det kan ikke gå for stærkt, siger han.

Sundhedsplatformen har været ramt af flere medicinfejl, som blandt andet i efteråret 2018 har betydet, at hospitalerne måtte kontakte en lang række patienter i både Region Hovedstaden og Region Sjælland, fordi der har været risiko for, at patienterne har fået udskrevet for meget medicin.

Og netop medicinmodulet i Sundhedsplatformen, som eksempelvis står for udskrivning af recepter og lægeordinationer, får også en hård kritik fra personalet.

Kun 12 procent i undersøgelsen mener, at systemet understøtter deres arbejde i hverdagen, og det bør give stof til eftertanke hos Region Hovedstaden, mener Jes Søgaard.

- Det giver alt for stor risiko for fejl i medicineringer, men det giver også en hel masse uro hos læger, sygeplejersker og hos patienterne, siger han.

- Lægerne: Uhyggeligt

Særligt lægerne på hospitalerne i Region Hovedstaden giver it-systemet en hård karakter med på vejen.

I spørgsmålet om, hvorvidt systemet understøtter deres arbejde, giver de kun en score på 2,2 ud af fem mulige point.

- Jeg synes, det er uhyggeligt, at vi mere end 2,5 år efter implementeringen af Sundhedsplatformen kan lave en måling, der viser, at der er så dundrende lille tilfredshed med systemet, siger Lisbeth Lintz, som er formand for Overlægeforeningen.

- Hvor ville det være rart, hvis man vågnede op, og fandt ud af, at det bare var et mareridt, og at det var overstået, siger hun.

Det er første gang, at regionen foretager en brugerundersøgelse, der kun fokuserer på Sundhedsplatformen.

I en pressemeddelelse skriver koncerndirektør Jens Gordon Clausen fra Region Hovedstaden, at målingen blandt medarbejderne understreger, hvor vigtig arbejdet med optimering er.

Der er planlagt en opdatering af Sundhedsplatformen på alle hospitaler den 2. februar 2019.

Facebook
Twitter