Alternativet i København: Det skal koste penge at køre på hovedstadens veje

Et politisk flertal i København mener, at der skal indføres vejafgifter for at mindske trængslen og regulere biltrafikken.

Et politisk flertal er klar til at indføre vejafgifter i hovedstaden. "De må have spist søm," mener medlem af Folketingets transportudvalget Martin Geertsen (V). (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Scanpix)

Lange køer på vejene, frustration over ventetid og dårlig luftkvalitet. Det er realiteten i hovedstadens trafik.

Derfor foreslår Alternativet, at man som minimum forsøger at få lov af staten til at afprøve vejafgifter i hovedstaden.

Og et politisk flertal i København er klar til at indføre vejafgifter, der kaldes roadpricing, for at mindske den øgede trængsel på kommunens veje.

Det viser en rundringning, som Berlingske har foretaget til Borgerrepræsentationens partier i kølvandet på Alternativets forslag.

Niko Grünfeld, som er kultur- og fritidsborgmester i København fra Alternativet, er manden bag forslaget.

- Der er rigtig mange problemer med biltrængslen i København; vi har udfordringer med luftforurening, og så kan vi se, at mobiliteten er tung i myldretiden.

Vejafgifter har af flere omgange været oppe at vende, men er ikke blevet til noget. Socialdemokratiet kæmpede i 2011 for en betalingsring, men fik den ikke indført. Dog tror Niko Grünfeld, at det vil lykkes denne gang.

- Tiden er en anden. Mange københavnere går op i luftforurening og trængsel, så nu er tiden inde til, at der kommer nye metoder på bordet.

Forslaget møder fuld opbakning fra Ninna Hedeager Olsen, som er Københavns teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten.

- Det er nødvendigt at finde en løsning på trængslen, og roadpricing er et af de værktøjer, som vi er nødt til at tage i brug.

Højrefløjen helt uenig

Forslaget møder opbakning fra Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF og de Radikale. Men højrefløjen er slet ikke med på idéen.

Jakob Næsager, som er medlem af teknik- og miljøudvalget i København fra Konservative, mener, flere afgifter er en rigtig dårlig idé, og at det slet ikke vil gavne København.

- Der er rigtig mange, der har arbejdspladser og studiepladser i København. Og hvis vi siger, at folk skal betale for at køre ind, og vi ikke har kapacitet i metro eller s-tog, så lukker vi byen om sig selv.

Samme holdning findes hos Venstres Martin Geertsen, der er medlem af Folketingets transportudvalg og politisk leder for Venstre i Region Hovedstaden.

- De må have spist søm på Københavns Rådhus, for det er en ualmindelig dårlig idé at indføre vejafgifter.

Han mener, at det vil ramme børnefamilier, der har behov for bilen i hverdagen for at køre børnene i skole og til daginstitutioner og i det hele taget få hverdagen til at hænge sammen.

Politikere: Byg mere metro

I stedet for vejafgifter skal bilerne føres uden om byen, og så skal der investeres mere i offentlig transport, siger Martin Geertsen.

- Vi skal investere i en havnetunnel, så vi leder biltrafikken uden om København. Og så skal vi investere i mere metro og i det hele taget udvikle den kollektive trafik.

Og det er Jakob Næsager helt enig i.

- Vi skal få bygget mere metro og udvide kapaciteten på cykelstierne og S-togene.

Men lige nu er der et flertal i København, der er klar til at indføre vejafgifterne og håber, at staten vil gå med til en forsøgsordning.

Hvad det skal koste at benytte de københavnske veje på tidspunkter med stor trængsel, vil Ninna Hedeager Olsen dog ikke give et bud på endnu.

- Prisen er vi ikke begyndt at diskutere endnu. Det, der er vigtigt for mig, er, at roadpricing bliver et værktøj, vi kan bruge for at regulere biltrafikken.

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til det den 31. maj.