Amdi måtte købe ny bil: Miljøzoner har allerede kostet 4.536 bilister en bøde

Ordningen gælder dieselbiler i Odense, Aalborg, København og på Frederiksberg.

Håndværker Amdi Karlsen har købt ny bil for at kunne køre lovligt i miljøzonerne. Den nye bil har partikelfilter, men bruger mere diesel end den gamle. (Foto: Dr © dr)

Det har kostet tusindvis af bilister dyrt, at der 1. oktober trådte nye regler i kraft for kørsel med ældre dieseldrevne varebiler på Frederiksberg og i København, Odense, Aalborg og Aarhus.

På landsplan har Miljøstyrelsen udstedt mere end 4.500 bøder, oplyser styrelsen til DR.

Ifølge de nye regler skal varebiler, der kører på diesel, og som er mere end 13 år gamle, have et partikelfilter monteret for at køre i de store byer. Ellers koster det en bøde på 1.500 kroner.

Størstedelen af bøderne er udstedt til bilister i hovedstadsområdet, men også en del i Odense og Aalborg.

I Aarhus er der endnu ikke udstedt en eneste bøde, da kommunen ikke har fået sat skilte op, der informerer om, at der er indført miljøzone.

Det møder kritik fra Christiansborg.

Amdi har købt ny bil

En af de bilister i hovedstadsområdet, der er blevet ramt af de nye regler, er håndværkeren Amdi Karlsen, der bor i Roskilde. Han kører jævnligt til København og Frederiksberg for at lave opgaver, men hans arbejdsbil kan ikke få monteret et partikelfilter, som der er lovkrav om i miljøzonerne.

Derfor er han blevet nødt til at bruge 50.000 kroner på en ny, brugt bil.

- Jeg havde faktisk ikke brug for at skifte bil før om et par år, hvor den gamle var kørt ud. Så jeg synes, det er en fjollet måde at gøre det på. Man burde vente med at skifte bilen ud, til den var klar til det.

Han har samtidig beholdt den gamle bil, da den kører længere på literen end den nye, som er noget større. Den gamle bil bruger han fortsat, når han skal ud til arbejdsopgaver, der ikke ligger i miljøzonerne.

Og Amdi Karlsen har svært ved at se, hvordan de nye regler gavner miljøet, når de for hans vedkommende betyder, at han nu kører i byen i en bil, der nok har partikelfilter, men samtidig sluger mere diesel.

- Det hænger slet ikke sammen, siger han.

Men på rådhuset i København holder overborgmester Lars Weiss (S) fast i, at reglerne giver mening.

- Målet med loven er at undgå gamle dieselbiler inde i byen, der udleder rigtig mange NOx-gasser og partikler, for det er dem, der slår københavnerne tidligt ihjel. Så målet er nået, hvis der bliver kørt flere kilometer i en bil, der udleder færre partikler, siger han.

Aarhus halter bagefter

I landets næststørste by er der endnu ikke udskrevet en eneste bøde, da kommunen ikke er kommet i gang med ordningen. Martin Løv Simonsen, ingeniør i Aarhus Kommunes mobilitetsafdeling, forklarer, at en proppet kalender med andre projekter har stået i vejen for få skiltene op.

Også trafikken i Aarhus har givet udfordringer, siger han.

- Miljøzoneskilte er ikke nemme at skifte. Det er kæmpestore tavler, som er næsten halvanden meter høje, og nogle af dem skal hænge over vejbanen. Og fordi det er på ringgaden, så skal det gerne foregå om natten for ikke at genere trafikken.

Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), har svært ved at forstå prioriteringen.

- Det er ikke noget, der er dumpet ned fra himlen, så der har været tid til at planlægge det. Det lyder som en skæv prioritering, og det må de se at få rettet op på, siger han.

Den ansvarlige teknik- og miljørådmand, Bünyamin Simsek (V), har afvist at kommentere på forsinkelsen.

Ikke godt nok

Aarhus Kommune regner med, at skiltningen er på plads i det nye år, og at der derfra kan udstedes bøder. Men loven om miljøzonerne blev vedtaget i maj 2019, og det er ikke godt nok, at Aarhus Kommune endnu ikke kan håndhæve reglerne, siger Socialdemokraternes miljøordfører, Mette Gjerskov.

- Jeg håber, at Aarhus Kommune vil få prioriteret opgaven med skiltene hurtigt. Det er vigtigt, at vi får gjort noget ved luftforureningen i de store byer, når Verdenssundhedsorganisationen siger, at sod fra dieselbiler er kræftfremkaldende.

På Miljøstyrelsens hjemmeside kan du se, præcis hvor miljøzonerne ligger.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter