Antallet af hjemmeunderviste børn stiger: ”Det er det bedste tilbud, der er til mine børn”

Omkring 475 børn går ikke i skole, men bliver i stedet undervist af mor eller far derhjemme.

Pernielle Aurore Eckhoff Rønnows har taget sine to børn, Bertram og Irmelin, ud af institution og skole for at undervise dem hjemme. (Foto: Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow © dr)

Læring af lyst fremfor et fastlagt pensum og et klasseværelse med 27 andre elever får flere og flere forældre til at tage deres børn ud af skolen og hjem til skrivebordet.

Stigningen i antallet af børn i skolealderen, som får hjemmeundervisning, ses især i hovedstadsområdet, hvor 129 børn hver dag bliver hjemme sammen med mor eller far i stedet for at gå i skole. Det viser tal fra Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark.

Den største stigning er sket i Københavns Kommune. I 2013 blev 17 børn undervist hjemme – i skoleåret 2017-2018 var det tal steget til 62. På landsplan var antallet af hjemmeunderviste børn 378 i skoleåret 2014-2015, og det tal steg til 475 børn i skoleåret 2016-2017.

En af de forældre, som har taget sine børn ud af institution og skole, er Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow, som er mor til to børn på fire og otte år.

- Det er det bedste tilbud, der er til mine børn. Det giver os frihed, og det giver mine børn frihed til at være dem, de er. Og jeg tror på, at de lærer mere på den her måde, siger hun.

Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow hjemmeunderviser sønnen på otte år, mens datteren på fire år er med på sidelinjen, indtil hun også skal hjemmeundervises.

- Min søn lærer i alt det, vi gør. Han har jo været i stand til at lære alt det, han skulle, indtil han startede i skole, uden at nogle har puttet noget ned over hovedet på ham. Så jeg kan ikke se, bare fordi han er blevet otte år, hvorfor han ikke kan blive ved med at lære helt naturligt, siger hun.

Lærerforening: Vi er nødt til at undersøge årsagerne

Men Danmarks Lærerforening er ikke glad for den nye tendens.

- Vi synes, at vi har rigtig gode skoler i Danmark. Så vi ser rigtig gerne, at forældre sender deres børn i skole, siger Jeanette Sjøberg, som er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.

Årsagerne til det stigende antal børn, som bliver hjemmeundervist, kender Jeanette Sjøberg ikke, men hun kommer alligevel med nogle bud på, hvorfor forældrene tager deres børn ud af skolen.

- Det kan være skolens struktur. Der bliver jo stillet krav til eleverne på en anden måde end tidligere. Læringstempoet er sat op, og i dag skal man kunne det efter 8. klasse, som man før skulle kunne efter 9. klasse. Det kan også være skolens indretning med skemaer og faste planer, siger hun og fortsætter:

- Det er jo forældre, der både vælger folkeskolen og de frie grundskoler fra. Så hvis tendensen er stigende, er vi nødt til at undersøge, hvad årsagerne er til det, siger hun.

Unschooling fremfor hurtigere læring og fast pensum

Det var netop de faste rammer og det fastlagte pensum, som var nogle af årsagerne til, at Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow tog springet til at blive hjemmeunderviser.

- Den traditionelle måde med skole derhjemme kunne jeg slet ikke overskue, men da jeg fandt ud af, at jeg kunne unschoole, og ikke behøvede at gribe det så stramt an, og det kunne være enormt frit, så kunne jeg bare mærke, at jeg blev nødt til at prøve det af, fortæller hun.

Interessen for hjemmeundervisning og formen unschooling står Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow ikke alene med. Hos Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark mærker de en støt stigning i antallet af hjemmeundervisere og også en stigning i antallet af dem, som er interesseret i det.

- Hjemmeundervisning er meget fleksibelt og tilpasset det enkelte barn, hvilket jeg tror tiltaler mange forældre, fortæller Morten Holmstrup, som selv er hjemmeunderviser, unschooler og formand for Fri Læring - Foreningen for hjemmeundervisere i Danmark.

Morten Holmstrup tror samtidig, at skolereformen fra 2014 stadig spøger og skræmmer forældre væk fra skolen og dens øgede præstationskultur.

- Vi ser en stigende interesse for hjemmeundervisning og unschooling i Danmark, som jeg tror bunder i uddannelsesdebatten, hvor der i lang tid, har været et ensidigt fokus på resultater og karakterer, siger han og fortsætter:

- Hvor man i institutioner og skolen typisk bruger karakterer eller klistermærker for at belønne børnene, går man i unschooling i stedet ud fra at børnene faktisk ønsker og har en lyst til at lære, fortæller Morten Holmstrup.

Hjemme hos Pernielle Aurore Eckhoff Rønnow er hun ikke i tvivl om, at hun har taget det bedste valg for sine børn.

- Jeg tror så dybfølt på, at hvis man giver plads til, at børn kan fordybe sig i det, som rent faktisk interesserer dem, så kan de lære alt. Fordi så lærer de at finde motivationen i dem selv, fremfor at der er nogle andre, som skal give dem et pensum, som de skal følge.

Facebook
Twitter