Bekymrede lærere: Nyt bedømmelsessystem er karakterer ind ad bagvejen

Børn helt ned til 1. klasse skal bedømmes med opnået og ikke-opnået i et nyt evalueringssystem, som 37 kommuner har indført.

Efter skolereformen skal lærere i mange kommuner bedømme deres elever i et nyt system, hvor eleverne bedømmes med opnået eller ikke-opnået. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Når 6. klasses elever lærer ligninger og 1. klasses elever får undervisning i vokaler, så skal de fremover bedømmes i et nyt system, hvor de opnår eller ikke opnår et mål.

Sådan ser det ud i 37 kommuner i landet, hvoraf otte er i hovedstadsområdet, hvor man bruger evalueringsværktøjet 'Min Uddannelse'.

Efter folkeskolereformen, er der kommet større fokus på målstyret undervisning.

Det minder om en karakterskala

Og med det nye system skal lærerne på alle klassetrin afgøre, om eleverne opnår eller ikke opnår et undervisningsforløbs mål.

Men systemet møder kritik fra Danmarks Lærerforening, som mener, at systemet minder om karaktergivning:

"Det kan lyde meget som en ny karakterskala ind ad bagvejen, og det er ikke noget, vi ønsker"

Bjørn Hansen, formand, Uddannelsespolitisk udvalg, danmarks lærerforening

- Det kan lyde meget som en ny karakterskala ind ad bagvejen, og det er ikke noget, vi ønsker, siger Bjørn Hansen, som er formand for Uddannelsespolitisk Udvalg i Danmarks Lærerforening.

Går ud over selvværd

Tjørnegårdsskolen i Roskilde er en af de skoler, der lige nu tester systemet.

Her sidder indskolingslærer Karen Asholt med fingeren på musen. Hun giver hver af sine elever i 1. klasse en vurdering af, om de har opnået deres mål eller ej.

Men i følge hende er det ikke en god måde at vurdere eleverne på, fordi det rammer deres selvværd, hvis ikke de lever op til standarden i klassen.

- Jeg tror ikke, at børnene bliver dygtigere af at få at vide, at de ikke er lykkedes med det, som hele klassen skulle, siger hun.

Sådan er systemet
  • 37 kommuner på landsplan, heraf otte i hovedstadsområdet har indtil videre valgt systemet ’Min Uddannelse’, som skal gøre det nemmere at målstyre undervisningen og synliggøre, hvor elevernes faglige niveau ligger.
  • Som følge af skolereformen skal alle landets kommunale skoler have indført et lignende, men valgfrit system i senest 2017.
  • Det er op til de enkelte skoler og kommuner, hvordan og i hvilket omfang, de vil indføre systemet.

Karen Asholt frygter, at de svage elever kan miste lysten til at gå i skole, og de stærke elever kan føle stress, når deres indsats dømmes med begreber som opnået/ikke opnået, efter hvert undervisningsforløb.

Fordel for eleverne

Men der er ingen grund til bekymring, mener skolechefen i Roskilde Kommune, som har stået bag indkøbet af det nye system til kommunen.

For det er godt for elevernes udvikling, at de kan følge med i, om de opnår eller ikke opnår målene i et undervisningsforløb, mener han:

- Der er en række læringsmål, som eleven skal arbejde med, hvor de selv kan se, om de er kommet i mål med det. Og det er en fordel for eleven, siger skolechef Holger Bloch Olsen.

Forældrene er glade

Systemet vækker også begejstring blandt forældrene, og ifølge Finn Juel Larsen, der er næstformand i Skole og Forældre, er det en helt ny måde for forældrene at følge med i, hvordan det går deres børn i skolen.

- Muligheden for evaluering og feed-forward er det allerbedste ved det her værktøj, siger han.

Systemet er nemlig indrettet på en måde, så forældrene straks kan se, når et undervisningsforløb er afsluttet og evalueret.

Finn Juel Larsen er ikke bekymret for, at systemet kan have elementer, der minder om karaktergivning. Det vigtigste er, at forældrene løbende kan se, at eleverne lærer noget ud fra de mål, der sættes op, mener han.

Systemet er fleksibelt

UVdata, der er firmaet bag systemet, peger på, at det i høj grad er op til kommunerne og skolerne selv at finde ud af, hvordan det bedst muligt kan passes ind i deres hverdag:

- Løsningen er en forsimpling af lærernes måde at planlægge undervisning og udføre evaluering af de forskellige forløb, siger Jan Gaardboe Jensen, fra firmaet UVdata.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.