Børnehaven ville ikke snakke om sorg, da Hugos far døde: Ny børnehave blev en øjenåbner

En ny undersøgelse viser, at langt fra alle pædagoger er rustet til at håndtere børns sorg.

Det var først, da Hugo skiftede børnehave, at der blev talt om faderens død. 'Når man kommer til en børnehave, hvor pædagogerne tager ansvaret på sig og taler om sorgen, så falder der en kæmpe sten fra ens skuldre,' siger mor til Hugo Ina Luders.

Femårige Hugo læner sig ind over fotoalbummet med ansigtet tæt på billederne af sin far.

- Det er på hospice, hvor han boede, og jeg kan se, at I holder fødselsdag, siger daginstitutionsleder i børnehaven Kastaniehuset Charlotte Ponsaing.

- Se, vi tænder lys, siger Hugo og peger på de farverige fotos af sin far, der døde for 2,5 år siden af nervesygdommen ALS.

På et af billederne ligger Hugos far tilbagelænet i en kørestol med en halskrave rundt om hals og nakke. På det tidspunkt kunne faderen Lasse Lüders hverken tale, bevæge sig eller spise den fødselsdagskage, som blev servereret for familien.

- Han kunne kun se noget, siger Hugo.

Fotoalbummet blev lavet, så Hugo kunne tage det med i børnehaven Kastaniehuset, da Hugo og hans storebror Albert startede der.

Op til skiftet havde de gået i anden børnehave. En børnehave, som ikke tog sorgen op.

- De lagde afstand til sorgen ved at have den holdning, at når børnene var i børnehaven, så skulle de have en pause, så de bare kunne lege. Men jeg synes, det var svært, at sorgen blev gjort usynlig, fordi det var så stor en del af deres liv, at deres far var død, siger Ina Lüders, mor til Hugo og Albert.

I børnehaven Kastaniehuset i Vanløse har børnene mulighed for at lave et mindebord, hvis de mister en forælder eller nært familiemedlem. Det har et barn gjort her. (Foto: Charlotte Ponsaing)

Skiftet til Kastaniehuset blev en øjenåbner for, hvor forskelligt institutioner tackler sorg.

- De sagde: 'Det her er Hugo, han har mistet sin far, han er særlig, og ham skal vi passe godt på,' husker Hugos mor, Ina Lüders, om den første dag i den nye børnehave.

Det betød meget både for drengene og hende.

- Jeg var ved at græde. For når man kommer til en børnehave, hvor pædagogerne tager ansvaret på sig og taler om sorgen, så falder der en kæmpe sten fra ens skuldre, siger Ina Luders.

Fotoalbum, begravelsesdeltagelse og et mindebord

Det er helt bevidst, at Kastaniehuset holder fokus på den sorg, der kan gøre ondt.

Det gør de blandt andet med fotoalbum med den afdøde, deltagelse til begravelser og ved at lave er mindebord, som barnet kan dekorere og tænde lys.

Men Kastaniehuset er en af få institutioner, der arbejder bevidst med børns sorg.

Det viser en ny undersøgelse fra Epinion blandt daginstitutionsledere, som Kræftens Bekæmpelse står bag.

Her siger over halvdelen af lederne i de 603 adspurgte daginstitutioner, at de ikke mener, at pædagogerne er godt nok rustede til at håndtere små børns sorg.

Men i Kastaniehuset ser man det som en helt naturlig ting, at børnenes sorg er en del af hverdagen.

- Vi har en vigtig opgave i at få brudt det tabu, det er, når børn mister pårørende. Der er mange, der har så svært ved at tale om det, fordi man er så bange for at komme til at græde, men det er vi ikke her. Og vi tør godt at snakke om det, siger daginstitutionsleder Charlotte Ponsaing.

Hvis børn som Hugo ikke oplever en opmærksomhed omkring for eksempel at miste sin far, så kan det få store konsekvenser for ham og de i alt 11.000 små børn, der hvert år mister en forælder eller har et nært familiemedlem, der bliver ramt af en livstruende sygdom.

Det mener post. doc i Kræftens Bekæmpelse, Martin Lytje, der står bag undersøgelsen.

- Hvis børnene får en fornemmelse af, at det er bedst ikke at tale om døden, så er det noget, de tager med sig resten af livet. Det gør, at børnene føler, at de ikke har noget sted at gå hen med de svære følelser, siger Martin Lytje.

Sorg på undervisningsskemaet

Både Kræftens Bekæmpelse og Det Nationale Sorgcenter opfordrer derfor til, at man sætter sorgarbejdet på skemaet på pædagoguddannelserne landet over.

- Det vil være gavnligt, hvis pædagogstuderende allerede igennem deres pensum får en viden om, hvordan man møder og hjælper en familie i krise, siger Martin Lytje.

Opfordringen til at ændre på pædagoguddannelsen bliver positivt modtaget hos Danske Professionshøjskoler.

- Vi vil rigtig gerne gøre pædagoguddannelsen bedre, men vi vil også gerne gøre det på et rigtig godt fundament, siger Anne Krogh, formand for lederne af landets pædagoguddannelser.

Hun vil derfor gerne inddrage organisationer og personer med viden om sorgområdet i evalueringen af uddannelsen.

Taknemmelig for børnehaven

Selvom der er gået over to år, siden Hugo og hans tre søskende mistede deres far, er børnehaven ikke færdig med at hjælpe børnene gennem sorgen.

Både på faderens fødselsdag og på hans dødsdag sender Kastaniehuset blomster hjem til Hugo og familien.

- Det er så enestående for børnene, at der er nogen, der stadig husker deres far, siger Ina Lüders, som er taknemmelig for, at børnehaven fortsætter med at hjælpe børnene igennem sorgen, selvom årene går.

- Vi kan ikke se det på børnene. De ser fuldstændig normale ud og vokser op og bliver ældre, men indeni er de gået i stykker, så jo mere fokus man kan have på det, der er gået i stykker indeni, jo mere vil det gavne dem fremadrettet, siger Ina Lüders.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk