Borgerlige vil have fartgrænser i København op

Trafikken glider for langsomt, og bilisterne skal kunne give den mere gas, lyder forslag.

En af vejene i spil i forslaget er H.C. Andersens Boulevard, som løber som en vigtig færdselsåre gennem indre København. (Foto: Mikkel Skovsgaard © DR)

Højere hastighedsgrænser skal få bilister hurtigere igennem byen.

Sådan lyder et forslag fra de borgerlige partier i Københavns Kommune.

Lars Berg Dueholm, gruppeformand for Liberal Alliance i København, mener, at hastighedsgrænsen på mange veje er for lav i forhold til virkeligheden:

- Der er en række af vores store veje, som de senere år har fået en hastigshedsnedsættelse. Det har været til stor gene for trafikken, som glider dårligere.

Overholder ikke fartgrænser

I 2007 valgte man at nedsætte hastigheden fra 60 til 50 kilometer for at mindske risikoen for ulykker på eksempelvis H.C. Andersens Boulevard.

Men bilisterne kører stadig mere end det tilladte, og det skal de have lov til, mener Lars Berg Dueholm:

- Der bliver kørt den samme hastighed som før, og det udløser en massiv bøderegn fra politiets side.

Forslaget om fartgrænser gælder især strækningen Åboulevarden og H.C. Andersens Boulevard, der ifølge flere partier i kommunen er bred nok til, at hastigheden sagtens kan sættes op fra 50 kilometer i timen til 60 kilometer i timen.

Og det til trods for, at der er i 2013-2014 skete 61 ulykker på boulevarden, og 17 personer kom til skade.

Lav fart koster tid

Ifølge politikerne fra blandt andre Liberal Alliance og Dansk Folkeparti er der for mange steder i København, hvor bilisterne spilder tiden på langsom kørsel og kødannelser. Og det giver ikke mening, mener De Konservatives københavnske gruppeformand, Jakob Næsager:

- Der er umiddelbart ingen uheld på strækningen på Langebro. Der burde man godt kunne hæve hastigheden. Politiet har udskrevet i tusindvis af bøder, så det viser sig jo, at hastigheden i dag reelt er langt over 50 kilometer i timen.

Det er dog ikke kun i det indre København, at hastighederne bør sættes op, lyder forslaget fra de borgerlige partier. Forslaget lægger også op til, at forvaltningen i samarbejde med politiet udarbejder en oversigt over mulige veje andre steder i kommunen.

Borgmester: Tak, men ellers tak

Teknikborgmester i København, Morten Kabell (Ø), afviser dog blankt forslaget:

- Tak for tilbuddet, men nej tak. Fart dræber, og højere fartgrænser er faktisk at sætte københavnernes liv og lemmer på spil, siger teknikborgmester Morten Kabell (Ø).

Skulle man pille ved fartgrænserne, skulle de kun én vej, mener teknikborgmesteren:

- Hastighederne skal ned i byerne, og ikke op. Fra et færdselssikkerhedsmæssigt perspektiv ved vi, at det er det, der betyder noget. Det er ikke interessant i forhold til, at nogen kan komme 8-10-12 sekunder hurtigere gennem byen.

Facebook
Twitter