Borgmester vil have flere el-pladser

Under halvdelen af ladepladserne til el-biler i København bliver brugt. Alligevel vil teknik- og miljøborgmester gøre det muligt at udvide. Det møder kritik fra FDM.

Det kan være ekstremt svært for bilister i København at finde en parkeringsplads, alligevel kan de måske se frem til, at flere pladser i fremtiden bliver inddraget til el-biler. (Foto: © NILS MEILVANG, Scanpix)

Hen over et døgn står seks ud af ti parkeringspladser til el-biler i København tomme. Det viser den seneste tælling, som Københavns Kommune har foretaget på sine 482 såkaldte ladepladser.

Alligevel ønsker teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) nu mulighed for at etablere yderligere 500 ladepladser.

Det forslag møder dog skarp kritik fra bilisternes organisation FDM.

- Det er vigtigt, at København udnytter sine sparsomme parkeringspladser bedst muligt. Så det, at man forlods vil lave en masse el-pladser, er vi kritiske over for, fordi belægningsprocenten på el-pladserne er markant lavere end på de almindelige parkeringspladser, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.

Imens belægningsprocenten på el-pladserne ligger på mellem 34 og 42 procent, så må bilister i almindelige biler ofte kæmpe med en belægning på mellem 80 og 100 procent, viser kommunens egne tal.

Alligevel holder Morten Kabell fast i forslaget.

- Antallet af el-biler i København er steget gevaldigt. Så hvis vi med tiden skal kunne følge med antallet af el-biler, så skal vi afsætte flere parkeringspladser til dem, forklarer Morten Kabell og fortsætter:

- Det er vigtigt at sige, at de her parkeringspladser ikke alle sammen bliver reserveret nu, men der bliver lagt en ramme, så forvaltningen de kommende år kan etablere yderligere 500 el-pladser.

Forslaget skal behandles i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg på mandag.