Borgmestre og pendlere: Færre Kystbanetog får konsekvenser

Ændringen på en af landets mest trafikerede strækninger møder hård kritik.

Hvert år stiger omkring ti millioner passagerer ind og ud af et tog på et af de 14 stop, der er på Kystbanens strækning mellem Helsingør og Sverige. (Foto: Kathrine Ejdum © DR København)

Når passagererne på Kystbanen fremover skal med toget, så er der lagt op til, at de skal spejde længere efter toget.

Som en del af trafikplanen for de statslige jernbaner fra 2017-2032 vil Trafikstyrelsen nemlig ændre 20-minutters driften på Kystbanen til tog hver halve time uden for myldretiden.

De ændringer er katastrofale, mener pendlerne.

- Jeg er selvfølgelig dybt skuffet. Der er ingen sammenhæng mellem kvalitet og pris i dag, og det bliver endnu værre i fremtiden, siger Kystbanens pendlertalsmand Michael Randropp.

Desuden skal Kystbanen skilles fra Øresundstrafikken, og det betyder, at passagerer fra Nordsjælland skal skifte på Nørreport eller Hovedbanegården for at komme videre til lufthavnen eller til Sverige.

- Man ved, at når man skal skifte tog, så vil der være færre, der er interesserede. I stedet kommer togpassagererne ud på motorvejen, som er godt fyldt i forvejen, vurderer Michael Randropp.

Færre afgange giver færre passagerer

Pendlernes vurdering bliver bakket op af Forbrugerrådet Tænks afdeling for kollektiv trafik, Passagerpulsen.

For færre afgange betyder også, at færre passagerer er interesserede i at bruge toget. Derfor kan det få konsekvenser for trafikken i hovedstadsområdet, at der er lagt op til ændringer på Kystbanen.

- Hvis du har et udbud af muligheder for at tage toget på arbejde, eller hvor du nu skal hen, og der bliver indført færre afgange. Så er spørgsmålet om de nye afgange passer med din hverdag, og om du stadig kan få dækket dit transportbehov ved at tage toget, siger Niels Martin Madsen, politisk medarbejder hos Passagerpulsen,

Bekymrede borgmestre

Også fra de kommuner, som huser mange af Kystbanens passagerer er der kritik af trafikplanen. En række kommuner har sendt høringssvar af sted, hvor de kalder planerne for Kystbanen for både bekymrende og uacceptabel.

- Det er endnu et tilbageslag for os. Hvis man ønsker, at borgerne skal bruge den offentlige transport, så er planen på det punkt helt uacceptabel, siger Thomas Lykke Pedersen (S), borgmester i Fredensborg kommune.

Ændringerne for Kystbanens årligt ti millioner passagerer får omfattende konsekvenser, er også budskabet i høringssvaret fra Hørsholm kommune.

- Vi har brug for, at vores pendlere selvfølgelig kan komme ind til København, og så er konsekvensen jo, at man flytter flere over i privatbilisme, siger Morten Slotved (K), der er borgmester i Hørsholm.

Helsingør, Gentofte og Rudersdal har også sendt høringssvar, hvor de udtrykker bekymring for Kystbanens fremtid. Det samme gælder for Movia, Region Hovedstaden og Rådet for bæredygtig trafik.

Der er kommet i alt 89 høringssvar fra hele landet til trafikplanen. Den forventes at blive vedtaget inden sommeren 2018.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.