Brugt og klimavenligt: Vi køber mere og mere genbrug

Både Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp og Blå Kors genbrugsbutikker oplever en stigning i salget af genbrugsvarer.

Genbrugsbutikker i Region Hovedstaden oplever en stigende omsætning. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Gammelt og brugt men nyt for køberen. Mangler vi nye stole til spisebordet eller er på jagt efter noget nyt til garderoben, så køber flere og flere af os genbrug.

Det viser en stigende omsætning i Region Hovedstadens genbrugsbutikker.

Både Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp og Blå Kors genbrugsbutikker oplever en fremgang i salget af genbrugsvarer.

Og det kommer ikke bag på Tina Donnerborg, der er chef for genbrug hos Røde Kors.

- Interessen for genbrug stiger og stiger. Man har taget genbrugstanken til sig, og der er fokus på, at man ikke bare skal bruge og smide væk, siger hun.

Ikke kun billige fund

Genbrugskøbene handler ikke længere kun om gode fund til billige penge. Flere kunder tænker i højere grad på klima, bæredygtighed og miljø, når de køber genbrug, mener Thomas Mølgaard Andersen, der er leder af Folkekirkens Nødhjælps genbrugsgruppe.

- Ved at købe ting, der er blevet brugt før, er man med til at understøtte bæredygtighedsdagsordenen.

En tendens de også mærker i Blå Kors, siger Jytte Jensen, chef for Blå Kors Genbrug.

- Det kan være svært for den enkelte at gøre noget ved de store klimaforandringer, men lige præcis ved at købe genbrug, kan man være med til at spare på miljøet, siger hun.

Og kunderne er da også blevet mere kvalitetsbevidste, påpeger genbrugsforsker fra Copenhagen Business School, Frederik Larsen.

- Genbrugsinteressen har for alvor bidt sig fast i de danske forbrugere, og for rigtig mange handler det om, at gå på opdagelse i butikkerne. Men jeg tror, at genbrugsorganisationerne kan blive udfordret af, at der kommer flere om buddet, idet folk bliver bedre til at købe og sælge selv.

Men de højere forventninger til både kvaliteten af genbrugsfundene og butikkerne, skræmmer ikke Thomas Mølgaard Andersen.

- Det er et voksende marked, og vi bliver også bedre til at drive vores butikker og møde kundernes behov, så jeg har en forventning om at vores omsætning vil stige de næste par år.

Facebook
Twitter