Det koster liv, når vi blæser på gult og rødt lys: Skyld i hver tiende ulykke i hovedstaden

Trafikrazzia skal få bilister til kun at køre ved grønt lys.

Det kan koste 2000 kroner og et klip i kørekortet at køre over for rødt. (Foto: Axel Schütt © Scanpix)

Rød mand stå, grøn mand gå.

De fleste af os har lært remsen på trafikskolen i løbet af vores skoletid. Alligevel blæser mange på det røde og gule lys og trykker speederen i bund for at nå over krydset.

Det har været skyld i en del ulykker og omkomne de seneste fem år. Værst ser det ud i hovedstadsområdet. Her har trafikanter, der har kørt, cyklet eller gået over for rødt eller gult, været involveret i hver tiende trafikulykke i årene 2013-2017. Det er en smule højere end på landsplan, viser tal fra politikredsene.

Mindre respekt for rødt lys

Det er et stort problem, mener Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

- Der er sket noget med vores adfærd på det her område. Det virker som om, at respekten for det røde lys er aftagende. Derfor ser vi rigtig mange situationer, hvor folk trykker på sømmet, fordi de lige skal nå over, siger han.

Det har i alt resulteret i 1644 ulykker og 10 dræbte. Og den manglende respekt for rødt og gult lys mærker man særligt på den københavnske vestegn. Her har man sigtet 5233 for at køre over for rødt lys på kun fem år. Derfor står politiet i denne uge ved vejene for at få bilisterne til kun at køre over for grønt lys.

Det fortæller Kim Madsen, der er politikommissær og leder af færdselssektionen.

- Det er vigtigt, at vi får folk til at køre ordentligt. Det har enorme omkostninger, når folk kommer til skade i trafikken. Folk er mindre hensynsfulde, end de har været tidligere. Det er meget ’mig, mig, mig, jeg skal først', siger han.

Det er langt fra første gang, at der bliver lanceret kampagner mod trafikanter, der ikke bremser for gult og rødt lys. Aarhus Kommune har flere gange stået bag en 'Brems for gul-kampagne', fordi man oplevede bilister, der kører over for gult, som et stigende problem.

Hos Rådet for Sikker Trafik bakker man op om kampagner og trafikkontroller. Men Mogens Kjærgaard Møller ser gerne, at man finder på mere permanente løsninger på problematikken.

- Man kunne begynde at affotografere nummerplader på biler, der kører over for rødt, ligesom man kender det fra fotovognene. Og så skal folk have en afgift, hvis de åbenlyst overtræder loven, siger han.

Tilbage på den københavnske vestegn kan Kim Madsen godt se fornuften i forslaget, men understreger, at det er politikernes opgave at tage stilling til det.

- Vi vil helst ty til afgifter og kampagner, der kan ændre folks adfærd. Vi kan se, at det virker i forhold til at få folk til at køre langsommere. Det må også virke på det her område, siger han.