DF: Uacceptabelt hvis akuttelefonen har ført til dødsfald

De lange ventetider med den omstridte 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden kædes nu sammen med en række dødsfald.

Kaos med akuttelefonen har muligvis været årsag til to dødsfald. DF raser. (Foto: DR © DR Nyheder (arkivfoto))

- Det er helt uacceptabelt.

Sådan siger Finn Rudaizky, regionspolitiker for Dansk Folkeparti, efter han har fået svar fra Region Hovedstaden på, hvor mange dødsfald, der kan kædes sammen med ventetiden på akuttelefonen.

Svaret lød, at to dødsfald kan have direkte forbindelse til ventetiderne.

- Det er utroligt kedeligt, at man ikke har forberedt sig bedre, så der sker sådan nogle hændelser. Det er fuldstændig uacceptabelt, og det er klart, at det må vi drøfte nærmere, siger Finn Rudaizky.

Ud over de to dødsfald, der kan have forbindelse til ventetiderne, nævnes der et tredje dødsfald, hvor det ifølge Berlingske "principielt ikke kan udelukkes, at ventetid på den kørende lægevagt kan have været medvirkende til dødsfaldet".

Folk skal ikke vente på vejledning

1813-nummeret er forbeholdt ikke-livstruende sygdomme. Men det er sagen uvedkommende, mener Finn Rudaizky. 

- Hvis folk så kommer til at ringe til et forkert nummer, så skal de vejledes til at ringe til et rigtigt nummer. Men det nytter ikke, at de skal vente op til tre kvarter på at få den vejledning. Det er det, der er hovedproblemet, siger han.

Af notatet fremgår det ifølge avisen, at der i januar blev registreret 273 rapporter om utilsigtede hændelser, hvoraf altså tre tilfælde med sygdomsforløb havde en dødelig konsekvens.

Facebook
Twitter