Din adresse bestemmer, hvor hurtigt ambulancen sendes afsted: Urimeligt mener patientforening

I Region Hovedstaden risikerer du at vente i telefonkø, før der sendes en ambulance.

I Region Sjælland sendes en ambulance, hvis du hænger for lang tid i røret hos 112. - Vi kan ikke leve med, at der er en borger, der ikke får tilbudt den hjælp, vi skal yde, siger Benny Jørgensen, præhospital direktør i regionen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Det er langt fra ligegyldigt, hvor du er i landet, hvis du for eksempel befinder dig i en situation med en person, der har fået hjertestop og ringer 112.

Ringer du for eksempel fra Roskilde, som ligger i Region Sjælland, bliver der automatisk sendt en ambulance, hvis du havner i en telefonkø.

Ringer du fra Høje Taastrup - bare 10 kilometer fra Roskilde - er situationen en helt anden. Så er du nemlig i Region Hovedstaden, og her risikerer du, at ambulancen først bliver sendt, når du er kommet igennem køen hos 112, hvis der er flere opkald, end de sundhedsfaglige medarbejdere kan håndtere.

Forskellen i de to regioners procedure kan ifølge Danske Patienter betyde, at dyrebar tid går til spilde, når der skal sendes hjælp til borgerne i Region Hovedstaden.

Det er et stort problem, siger Morten Freil, der er direktør i netop Danske Patienter.

- Uanset om du bor i Region Hovedstaden eller Region Sjælland, så er tiden afgørende. Jo hurtigere ambulancen kommer frem, jo større er din chance for at få et godt forløb, og at du i sidste ende ikke mister livet, siger han.

I Region Sjælland forklarer Benny Jørgensen, der er præhospital direktør, at de sender en såkaldt 'kørsel A' - den mest hastende form for ambulance-udrykning - hvis opkaldet ikke kan besvares indenfor 20 sekunder.

- Det gør vi, fordi vi ikke aner, hvilken tilstand den pågældende indringer har, og derfor giver vi den højeste respons. Det er en kørsel A, siger Benny Jørgensen og fortsætter:

- Vi kan ikke leve med, at der er en borger, der ikke får tilbudt den hjælp, vi skal yde. Derfor går vi med livrem og seler og sender en kørsel A.

Region H direktør: Vi sender ikke automatisk en ambulance

Region Hovedstadens akutberedskab arbejder med en grænse på 22 sekunder for, hvornår et opkald til 112 vagtcentralen skal være besvaret. Men når der opstår telefonkø i Region Hovedstaden til 112-vagtcentralen, så kan borgerne komme til at vente længere end i Region Sjælland.

Freddy Lippert, direktør i Region Hovedstadens Akutberedskab, når der er gået 22 sekunder, sender I så automatisk en ambulance?

- Vi sender ikke automatisk en ambulance efter 22 sekunder.

I Region Sjælland siger den præhospitale direktør, Benny Jørgensen, at når der er gået 20 sekunder, så skal der sendes en ambulance. Hvorfor gør I det ikke på præcis samme måde?

- Det gør vi ikke, fordi der er mange af dem, der ringer, der reelt ikke har brug for en ambulance, og som slet ikke har brug for en udrykningskørsel. Vi foretrækker at tale med dem inden.

Hvorfor gør I det ikke på samme måde som i Region Sjælland?

- I princippet er det samme måde, det sker på, men vi gør det ikke efter 22 sekunder. Vi har væsentligt kortere responstid (den tid det tager ambulancen at køre til ulykkesstedet, red.) hos os i Region Hovedstaden, og derfor foretrækker vi at sende den rigtige respons, og det gør vi så ved at kontakte borgeren.

Men Region Hovedstadens strategi kommer med en pris.

Det fortæller Peter Bennike, som indtil slutningen af juli måned i år var ansat som vagtleder på 112-vagtcentralen i Region Hovedstaden.

Han har set i praksis, hvordan Region Hovedstadens strategi kan betyde store forsinkelser, når opkaldet ender i en telefonkø hos 112-vagtcentralen.

(Foto: (Privat foto) © undefined)

- Når det sker, så kontakter alarmcentralen mig som vagtleder. Og når vi før eller siden opnår kontakt, så fortæller alarmoperatøren mig, hvad der er galt og på hvilken adresse. Ud fra det skal jeg så tage en vurdering af, om der skal sendes en ambulance.

Ifølge Peter Bennike betyder det ekstra led, hvor alarmoperatøren skulle ringe vagtlederen op, at afsendelsen af ambulancen kunne blive væsentlig forsinket.

Det betyder, at ventetiden på at komme til at tale med en sundhedsfaglig medarbejder i den anden ende, der kan vejlede i eventuel livreddende førstehjælp, bliver væsentlig forsinket.

- Altså 2, 3, 4, 5 minutter er jo en evighed. Både for indringeren, der er i en eller anden form for panik, men det er virkelig også lang tid for det personale, der sidder ude på vagtcentralen, siger Peter Bennike.

I grafikken her, kan du se antallet af for sent besvarede opkald Region Hovedstaden havde i en periode på halvandet år.

Sundhedsudvalgsformand: Jeg er overrasket

Den politisk ansvarlige for akutberedskabet i Region Hovedstaden er formanden for sundhedsudvalget, Christoffer Buster Reinhardt.

Han er ikke bekendt med, at der er forskel på, hvornår der sendes en ambulance i regionerne.

- Det kommer som en overraskelse for mig, og jeg vil vove den påstand, at det kommer som en overraskelse for alle mine politiske kolleger.

Politikerne i Region Hovedstaden beslutter efter planen tirsdag aften at sætte gang i en undersøgelse af 112 opkald til regionens akutberedskab. Først når den er afsluttet, vil formanden tage stilling til, om de nye oplysninger skal have ledelsesmæssige konsekvenser.

Artiklen er opdateret: I en tidligere version af artiklen udtalte Christoffer Buster Reinhardt, formand for sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, at overlevelsen efter hjertestop var markant bedre i Region Hovedstaden end Region Sjælland. Udtalelsen har vist sig at være forkert, og DR har efterfølgende bortredigeret hans citat.

Facebook
Twitter