DSB mister retten over Øresundstrafikken

DSB skal ikke længere stå for at fragte danskere og svenskere over Øresund. Den opgave tilfalder i fremtiden Skånetrafikken.

Den nye aftale betyder, at pendlerne mellem Nordsjælland og Malmø skal foretage et togskift på ruten, fordi Kystbanen skal deles op i to forskellige strækninger. (Foto: Andreas Beck © Scanpix)

Snart er det ikke kun grænsekontrol, der kan forsinke pendlere på vej til arbejde.

Om fem år skal togdriften over Øresund nemlig overgå til det svenske Skånetrafikken, og DSB skal således ikke længere stå for driften.

Overdragelsen betyder, at pendlerne mellem Nordsjælland og Malmø skal foretage et togskift på ruten, fordi Kystbanen skal deles op i to forskellige strækninger.

Kystbanen vil i fremtiden gå fra Helsingør mod Kalundborg eller Næstved station, og man skal derfor skifte tog på Østerport, hvis man skal over Øresund.

Det er indholdet af en aftale, som i dag bliver underskrevet af Sverige og Danmark. En aftale som skaber stor bekymring hos pendlerne:

- Det her det er kun starten på en lang række forringelser for pendlerne, siger Michael Randropp, som er pendlertalsmand på strækningen.

Michael Randropp er især bekymret for, at pendlerne bliver udsat for yderligere forsinkelser, og at det kan blive mere sparsomt med informationer på strækningen.

- Når der er et tog, der er forsinket fra Sverige, så får man det ikke at vide i Danmark og omvendt. Hvordan bliver det samarbejde, når nu tingene bliver skilt mere ad?

Problemer på Kystbanen

Netop problemet med forsinkelser på Kystbanen er faktisk det, der er omdrejningspunktet for den nye aftale. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Kystbanen har store problemer med rettidighed. Virkelig store problemer. Og det er uacceptabelt siger ministeren og fortsætter:

- Derfor må vi gøre flere forskellige ting for at få rettidigheden op på Kystbanen, sådan at folk kan forvente, at når de kommer til stationen – så kommer der også et tog og kører dem der hen, hvor de skal.

Ifølge Ole Birk Olesen er et af problemerne, at Kystbanen er knyttet sammen med de svenske tog. De svenske tog, når de kommer fra Sverige, er mere forsinkede af forskellige grunde end de regionaltog, som vi er knyttet sammen med fremover.

- Dermed eliminerer vi den merforsinkelse, der skyldes, at togene skal køre ind i Sverige og kommer fra Sverige, siger Ole Birk Olesen og tilføjer:

- Således får vi en større rettidighed på Kystbanen, fordi Kystbanen ikke længere er afhængig af de svenske tog.

Transportministeren underskriver aftalen ved Malmø Centralstation i dag klokken 13, og i 2023 træder overdragelsen således i kraft.

DSB har ikke ønsket at udtale sig om den nye aftale.

Facebook
Twitter