"Du er nummer 20 i køen": Lang ventetid på hjælp til frit sygehusvalg

Patienter i Region Hovedstaden må vente op til 50 minutter i telefonkø for at få hjælp til at skifte sygehus.

Region Hovedstaden har et mål om, at patienter der ringer til regionen for at skifte sygehus, ikke skal hænge længere i røret end 10 minutter, før de kommer igennem. Det bliver langt fra overholdt. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © (c) Scanpix)

Vil man benytte sig af det frie sygehusvalg i Region Hovedstaden, skal man have god tid.

It-problemer betyder nemlig, at ventetiden på at tale i telefon med de rådgivere, der hjælper patienterne med at skifte sygehus, er langt højere end ønsket. Regionens mål er en ventetid på maksimalt 10 minutter, men det seneste år har den gennemsnitlige ventetid i flere perioder været oppe på 34 minutter, viser regionens tal.

I slutningen af juli skulle man i snit hænge 22 minutter i røret, men nogle patienter har måttet vente mere end 50 minutter, fremgår det af en redegørelse fra forvaltningen.

En af de patienter, der er frustreret over den lange ventetid, er 70-årige Erik A. Larsen, der også er formand for Bornholms Ældreråd.

I midten af august kontaktede han Rådgivning om Sygehusvalg for at blive henvist til en privat klinik, der kan behandle de smerter, han døjer med i bihulerne. Han vil gerne benytte sig af det frie sygehusvalg, fordi han først i juni 2019 kan få behandling på Gentofte Hospitals øre-næse-halsafdeling.

- Jeg ringer tre dage i streg, og hver gang bliver jeg mødt af en besked om, at jeg er mellem nummer 15 og 20 i køen. Den fjerde dag ringer jeg så snart, telefonerne åbner, og der er jeg nummer 11 i kø. Så tænker jeg ’ok, nu holder jeg ved’ og bliver hængende i cirka tyve minutter, og så får jeg endelig kontakt, fortæller han.

Han forsøger også at komme i kontakt med rådgivningen igennem hjemmesiden, hvor man skrive via en adgangsformular, hvis man bruger NemID. Det fungerer heller ikke.

- Og jeg er ellers ikke helt tåbelig til at bruge IT. De ældre, der ikke har lige så let ved det, eller måske slet ikke har en computer, må klare sig med telefonen, og de opgiver, hvis de er nummer 20 i køen, siger han.

For hans eget vedkommende er han frustreret over, at det tog ham fire dage at få hjælp til at blive henvist til en privat klinik.

- For det første bliver man halvsur, for det andet ender man med at sige, at så kan det være lige meget. Jeg oplevede de samme problemer for et år siden, og det er stadig det samme, så der må ske noget.

Politiker: vi kan ikke være det bekendt

Den lange ventetid skyldes forskellige problemer, fremgår det af forvaltningens redegørelse. Blandt andet at det nuværende IT-system ikke opdateres, fordi det er under afvikling og skal udskiftes i november. Det har også været svært at skaffe kvalificerede vikarer, og nogle dage har telefonerne været lukkede, fordi rådgivningen har haft for store sagsbunker.

Og i Regionsrådet er der forståelse for patienternes utilfredshed. Næstformand i Sundhedsudvalget Laila Lindén (S) har bedt forvaltningen om en konkret plan for, hvordan og hvornår ventetiderne kan nedbringes.

Der er blandt andet forslag fremme om at udvide telefontiden fra de nuværende tre timer om dagen og udskifte rådgivningens telefoner. Det skal diskuteres i Sundhedsvalget, og Laila Lindén håber, der er flertal for det blandt politikerne.

- Problemet har eksisteret i over et halvt år, så nu skal der gøres noget ved det. Det er en enhed, regionen selv henviser til, når vi ikke kan leve op til tidsfristerne for behandling, og så skal telefonen også tages, siger hun.

Laila Lindén er selv blevet kontaktet af flere patienter, der er utilfredse med, at de skal vente så lang tid på at komme igennem rådgivningen. Og hun forstår dem godt.

Det er syge patienter, der skal videre i systemet, og de skal have vished for, at de ikke skal vente flere dage i telefonen. Det kan vi ikke være bekendt, siger hun.

Facebook
Twitter