Efter meningitis-dødsfald: Flere klager over 1813-fejl

Forældrene til den afdøde Hans Michael Graham Petersen indgiver klage over akuttelefonen.

Ivar Petersen, der er far til afdøde Hans Graham Petersen, vil nu klage over forløbet med akuttelefonen. (Foto: (Screendump))

Selv om Region Hovedstaden har erkendt, at det var en fejl, der ikke blev sendt en ambulance til 17-årige Hans Graham Petersen, da han nytårsmorgen kontaktede akuttelefonen 1813, stopper sagen ikke lige foreløbigt.

Hans Graham Petersens forældre, Jackie og Ivar Petersen, vil på baggrund af de oplysninger, som DR har fundet frem, klage over akuttelefonens håndtering.

- Vi har tænkt os at klage over dele af forløbet. Specielt opkaldene til 1813 med det ene formål at få klarlagt hvorfor de fejl blev begået, så vi kan undgå lignede fejl en anden gang, siger Ivar Petersen.

Foruden forældrene vil Styrelsen for Patientsikkerhed også gå ind i sagen. Det er helt almindelig procedure, siger Bente Møller, sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed.

-Når vi bliver bekendte med uventede dødsfald, hvor der er grundlag for at undersøge behandlingen op til dødsfaldet, så opretter vi en sag og indhenter journaler og beder om redegørelser, siger hun.

I regionens egen redegørelse af forløbet med Hans Graham Petersen erkender akuttelefonen, at den manglende ambulance var en fejl.

Bente Møller vil dog endnu ikke afsløre, om den konkrete sag får konsekvenser.

- Når vi har indhentet alt materiale, og de redegørelser vi beder om, så tager vi selvfølgelig stilling til, om der er grundlag for at gå videre med en sag mod konkrete sundhedspersoner eller det konkrete behandlingssted, siger Bente Møller.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Region Hovedstaden.

Facebook
Twitter