Efter reform: Færre dropper ud af erhvervsuddannelserne

Andelen af elever, som falder fra i løbet af deres første halve år på en erhvervsuddannelse, er faldet siden 2015-reform.

På landsplan er andelen af elever, der dropper ud af hovedforløbene på erhvervsuddannelserne, faldet fra 11,4 procent i 2015 til 8,5 procent sidste år. På grundforløbene er tallet faldet til 18,5 procent. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Artiklen er opdateret med undervisningsministerens svar

Der er længere mellem de tomme stole på Roskilde Tekniske Skole.

Her kan direktør Jesper Østrup nemlig glæde sig over, at færre elever dropper ud i løbet af de første seks måneder.

- Det er meget vigtigt både for vores økonomi men også for vores ry blandt de unge. Den måde, vi får elever på, er nemlig ved, at de unge fortæller hinanden, at det her er en god skole, siger Jesper Østrup.

Reformens fire mål

Den reform for erhvervsuddannelserne, som trådte i kraft i 2015, har følgende fire mål:

1) Andelen af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, skal op på 25 pct. i 2020, og andelen skal øges til mindst 30 pct. i 2025. I 2013 valgte 19 pct. af eleverne en erhvervsuddannelse direkte efter 9./10. klasse.

2) Andelen af elever, der fuldfører en erhvervsuddannelse, skal stige fra 52 pct. i 2012 til mindst 60 pct. i 2020 og mindst 67 pct. i 2025.

3) Andelen af de dygtigste elever skal øges år for år.

4) Elevernes trivsel og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod 2020.

Kilde: Undervisningsministeriet

Roskilde Tekniske Skole står dog langt fra alene med den gode nyhed. I 2015 kvittede 11,4 procent af landets elever på erhvervsuddannelserne deres hovedforløb inden for et halvt år - sidste år var tallet faldet til 8,5 procent.

Også på grundforløbene går det den rigtige vej. Her er der siden 2015 skåret fire procentpoint af frafaldet, så det nu er nede på 18,5 procent. Det viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

2015 er et nøgleår for erhvervsuddannelser. Her trådte en ny reform nemlig i kraft, som blandt andet skulle sørge for, at frafaldet blev mindsket.

Derfor indførte man strengere krav til optagelse på erhvervsuddannelserne, og så oprettede man et nyt grundforløb for de elever, som kommer direkte fra folkeskolen.

- Det er et forløb på 20 uger, hvor vi har mulighed for at introducere eleverne til de forskellige erhvervsuddannelser, og hvor vi kan gøre dem klar til at starte på erhvervsuddannelserne, forklarer Lars Kunov, der er direktør for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier.

Han peger dog på, at frafaldet fortsat er stort blandt de ældre elever, som ikke har glæde af det nye grundforløb.

- Så hvis vi skal sænke frafaldet yderligere, så skal vi have mulighed for at lave et lignende forløb for de ældre elever, siger Lars Kunov.

Han får opbakning fra Jesper Østrup.

- Da man oprettede det her grundforløb, var det med den tanke, at de elever, der kom direkte fra folkeskolen, havde behov for mere tid til at blive introduceret til erhvervsuddannelserne og til at beslutte, hvilken retning de skulle gå i. Men det behov har de elever, som har været ude og lave forskellige ting efter folkeskolen, altså også, mener Jesper Østrup.

Hos undervisningsminister Merete Riisager (LA), glæder man sig over de nye tal.

- Vi er ved at genskabe en balance mellem de boglige og de praktisk faglige uddannelser, og det er rigtig positivt, siger hun.

Men når reformen skal genvurderes til efteråret, vil Merete Riisager gerne kigge på grundforløbet, og muligheden for også at give ældre elever det tilbud, som Lars Kunov, direktør for Danske Erhvervsskoler og Gymnasier, efterlyser.

- Det er vigtigt, at sektoren også kan være med til at byde ind, for det er dem der ved, hvor der er skoen trykker, siger hun.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.