Efter ti års byggerod: I dag åbner Cityringen

Den nye metrolinje er langt fra den sidste metrostrækning. Flere er på tegnebrættet.

De nye tog på Cityringen kommer til at køre med og mod uret i de to 15,5 kilometer lange tunneller, der er blevet boret i den københavnske og frederiksbergske undergrund. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Fra i dag går den offentlige transport i København i stor stil under jorden flere steder.

Det er nemlig nu - fra i dag - endeligt muligt at køre med Cityringens metrolinje, og dermed udvides metroen med 17 nye stationer.

Det bliver fejret med musik og taler, når de nye togspor under Københavns gader og bygninger i dag indvies.

- Efter 10 års byggerod er den her endelig, Cityringen! Vi kan suse under jorden til arbejde, familie og venner med fantastisk grøn, kollektiv transport, som binder byen sammen på en helt ny måde. Cityringen gør byen større og mindre på samme tid – og den vil forandre vores hverdag for altid, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S).

De nye tog på Cityringen kommer til at køre med og mod uret i de to 15,5 kilometer lange tunneller, der er blevet boret i den københavnske og frederiksbergske undergrund.

17 forskelligheder

De nye stationer kommer til at få hvert sit udtryk.

Metroens hovedarkitekt har forklaret, at hvor den første metro skulle være sikker at køre med og tryg at færdes i, så har man nu opgraderet til, at man også skal kunne identificere sig med sin metrostation.

- Man bor ikke længere kun på en vej; man bor ved en metrostation. Og derfor giver det mening at give stationerne en personlighed, der matcher deres nabolag, siger Nille Juul-Sørensen, arkitekt hos Arup, som er hovedarkitekt på stationernes design.

  • Kgs. Nytorv (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Marmorkirken (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Østerport (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Trianglen (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Poul Henningsens Plads (Foto: Reginaldo Sales © Metroselskabet)
  • Vibenshus Runddel (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Skjolds Plads (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Nørrebro station. (Foto: Ditte Valente © Metroselskabet)
  • Nørrebros Runddel (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Nuuks Plads (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Aksel Møllers have (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Frederiksberg Alle (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Frederiksberg (Foto: Reginaldo Sales © Metroselskabet)
  • Enghave Plads (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • København H (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Rådhuspladsen (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
  • Gammel Strand (Foto: Metroselskabet/Cenario © Metroselskabet/Cenario)
1 / 17

Drømme om mere metro

Selvom metroringen afslutter et af de største byggerier i København, så er det langt fra slut.

Metroen til Sydhavnen er så småt i gang, og Københavns overborgmester, Frank Jensen, har talt varmt for en metrolinje til Malmø.

- Vi skal have en metro, der kan forbinde de to store byer. Det gør, at vi får et fælles arbejdsmarked med 2,3 millioner borgere, der inden for en time kan bevæge sig rundt. Det giver et kæmpe løft i vækst og i skabelsen af job i vores region, sagde han tilbage i maj 2018.

Samtidig har Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K), for nylig luftet muligheden for mere metro i den vestlige del af byen fra Bispebjerg i nord til Zoologisk Have i syd.

Også flere vestegnsborgmestre håber at kunne få opbakning til en forlængelse af sydhavnslinjen, der åbner i 2024, så den i fremtiden kan køre videre til Hvidovre.

Cityringen åbner for passagerer klokken 15 på Rådhuspladsen og Frederiksberg Station. Fra klokken 16 åbner alle stationer.