Erling skal betale 400.000 kroner i broafgift: 'Nærområdet bliver ødelagt'

I Frederikssund bliver de snart en bro rigere, men vognmændene bliver fattigere.

Når den nye Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord står færdig, må køretøjer over 3500 kg ikke længere køre over den gamle Kronprins Frederiks Bro. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Lige nu kører alle gratis over Kronprins Frederiks Bro, som går over Roskilde Fjord i Frederikssund.

Men når Kronprinsesse Marys Bro står færdig i slutningen af 2019, skal tunge køretøjer benytte den, hvis de vil over fjorden - og det bliver med en broafgift på 41 kroner hver vej.

En af dem, som snart kan se frem til en ekstra udgift i budgettet, er Erling Kristensen, der er vognmand ved Stenager Transport i Frederikssund.

- Vi ender nok med at bruge på den anden side af 400.000 kroner om året på broafgift. Nogle af vores kollegaer vil flytte deres forretning helt ud af kommunen, nogle vil lægge deres ture om, sige nej til opgaver, og sågar snakker nogle om at lukke, siger Erling Kristensen.

Prisen for at krydse den kommende bro bliver 41 kroner for lastbiler og 14 kroner for personbiler. Og det er ikke kun sin egen forretning Erling Kristensen er nervøs for.

- Det er Hr. og Fru. Jensen der bliver ramt, det er de små selvstændige, og det er også vognmænd, der bliver ramt. Det er ødelæggende for hele vores nærområde, siger Erling Kristensen.

Kronprinsesse Marys Bro bliver det eneste sted i Danmark, hvor der er afgift på en lokal vejforbindelse. Og i Frederikssund Kommune er der opbakning til vognmændene fra byrådsmedlem for Socialdemokratiet Kenneth Jensen, som slet ikke mener, at der burde være brugerbetaling.

- Infrastruktur er basisvelfærd. Det burde være ligesom alle andre steder i landet, når staten anlægger en landevej eller en forbindelse, så er det også staten, der finansierer den, siger Kenneth Jensen.

Transportminister afviser kritik

Ifølge transportminister fra Liberal Alliance, Ole Birk Olesen, så ønskede de lokale parter brugerbetaling.

På den måde kunne broen nemlig stå klar mange år tidligere, end hvis staten skulle have finansieret broen.

Men hos DTL – Danske Vognmænd - er de enige med byrådsmedlem Kenneth Jensen i den kritik, der fremsættes af fra Stenager Transport.

- Vejinfrastruktur bør stilles til rådighed af staten eller kommunen eller i fællesskab. Vognmænd er tvunget til at køre over den nye bro, så udover broafgift får nogle også omvejskørsel, og det er problematisk, siger Ove Holm, underdirektør i DTL – Danske Vognmænd.

Kronprinsesse Marys Bro forventes at stå færdig i slutningen af 2019.

Facebook
Twitter