FDM: Symbolpolitik at forbyde diesel-svinere i flere byer

Langt de fleste dieselbiler sviner ikke i dag, mener FDM, og derfor er der ingen grund til at udvide miljøzonerne.

Det skal ikke kun være i de store byer, at man har miljøzoner. Også mindre byer skal have lov til at forvise de værste lastbiler og busser, foreslår regeringen. (Foto: Rune Evensen © Scanpix)

Flere byer end i dag skal kunne indføre såkaldte miljøzoner, så man undgår den mest forurenende biltrafik, lyder et af forslagene i den klimaplan, som regeringen præsenterer til efteråret.

I dag har kun København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense ret til at indføre miljøzoner, der stiller særlige krav til busser og lastbiler over 3,5 tons.

Men også andre byer, der har mere end 25.000 indbyggere, skal have lov til at indføre miljøzoner, lyder forslaget ifølge Politiken.

FDM: Symbolpolitik og alt for sent

Mens flere borgmestre, bl.a. i Rødovre, Gentofte og Gladsaxe, er positive over for forslaget, så mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i bilejernes forening, FDM, at det er symbolpolitik:

- Hvis man som kommune ønsker at gøre noget ved luftforurening og lægger begrænsninger på trafikken, så vil man genere erhvervslivet.

- Langt hovedparten af den forurening, vi har i Danmark, kommer langvejs fra, så det er meget marginalt, hvad kommunerne reelt kan gøre, siger Torben Lund Kudsk.

Han pointerer også, at i takt med, at kravene til bilers og lastbilers motorer strammes kraftigt, så bliver det stadig mindre relevant også at indføre særlige miljøzoner:

- Den andel af vognpakken, som er meget forurenende, er stærkt svindende. Hvis man indfører en miljøzone, vil den blive indfaset over nogle år. Derfor vil det være en meget lille del af vognpakken, man vil ramme, siger han.

Økologisk råd: Lige hvad vi har ønsket os

Hos Det Økologiske Råd ser man – ikke overraskende – helt anderledes på sagen.

Faktisk er netop forslaget om at udvide miljøzonerne til flere byer noget, som rådet har ønsket i 6-7 år. Det siger Kaare Press-Kristensen, der er seniorrådgiver hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

- Vi er rigtig glade for, at det her forslag kommer frem. Det er ærgerligt, at det kommer så sent, men vi er glade, siger han.

Han er helt uenig med FDM i, at miljøzonerne ikke giver mening i dag:

- Når vi kigger på udledning af sundhedsskadelige gasser og de ultrafine partikler, så er trafikken stadig en væsentlig kilde. 70 procent af de ultrafine partikler kommer fra trafikken.