Flere 17-årige bilister bag rattet på de danske veje

Det lyserøde kørekort er ikke længere noget, man kun finder i tegnebogen hos personer over 18 år.

Chaufførerne bag rattet i skolevognene er i stigende grad under 18 år. (© DR bornholm)

Når køreskoleelever skal lære om vigepligt, koblingspunkt, fletteregler og gearskifte, er flere af dem knap fyldt 17 år.

Siden januar sidste år har 17-årige kunnet få kørekort og køre bil, hvis de er ledsaget af en erfaren bilist.

Derfor må de unge allerede starte på køreskole, når de er 16 år og ni måneder, og det er et tilbud, som et stigende antal unge tager imod, viser en opgørelse fra Rigspolitiet.

Alene Københavns-, Københavns Vestegns- og Nordsjællands Politi udstedte 3.133 kørekort til 17-årige i løbet af de første otte måneder i år.

Det er en stigning på 61 procent i forhold til samme periode sidste år, hvor reglerne altså var nye.

- Det er godt, at flere tager imod tilbuddet, for ordningen indebærer, at de unge kommer i en form for mesterlære. Typisk sammen med forældrene, som skal køre med dem, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik.

- Gennem ordningen får de noget erfaring ude på vejene, før de for alvor slippes fri i trafikken, siger han.

Mere erfaring kan give færre ulykker

I Danmark er bilister mellem 18 og 24 år overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne, viser tal fra Vejdirektoratet.

For selvom de unge bilister kun udgør 1/11 af det samlede antal bilister i Danmark, står de for 16 procent af ulykkerne.

Blandt andet derfor håber Mogens Kjærgaard Møller, at ordningen vil minimere risikoen for, at unge ender i et trafikuheld.

- Den undervisning, de unge bilister modtager, når de kører med en ældre bilist, er med til at give dem erfaring, så de bliver bedre og mere sikre trafikanter, siger han.

Mere læring og højere bøder

Det er dog ikke alle, der er helt så begejstret for ordningen som Rådet for Sikker trafik.

Hos Dansk Kørelærer Union mener man ikke, at et enkelt års erfaring bag rattet med mor eller far på passagersædet er nok.

- Man skal øge læringen i køreundervisningen, så vi ændrer de unge menneskers holdning og adfærd. De skal forstå, at det ikke er et computerspil at køre bil, men virkelighed, fortæller René Arnt, der er landsformand i Dansk Kørelærer Union.

Han mener, at den nuværende bødestraf på 3.000 kroner for at køre uden ledsager bør sættes op.

- I øjeblikket er sanktionsniveauet så lavt, at vi desværre ser stadigt flere 17-årige, der overtræder reglerne, idet de ligger og kører rundt uden ledsager, siger han.

- Med de tiltag kan vi komme til at se en mere positiv effekt, hvor de unge bliver sikrere bilister i ordningen.

Forsøgsordningen løber frem til år 2020, hvorefter der skal tages stilling til, om den skal gøres permanent.

Facebook
Twitter