Flere borgere klager og føler sig klemte i Høje Taastrup

Der er frustration blandt borgerne over kommunens behandling, og det er ikke lykkes at rette op på utilfredsheden.

Borgere, der kommer ind på rådhuset i Høje Taastrup vest for København, går i stigende grad frustrerede derfra. (Foto: Christian Bjergløk Jørgensen © DR København)

Det går den forkerte vej i Høje Taastrup, hvor klemte borgere i stigende grad klager over kommunens behandling:

- Borgeren oplever, at de ikke bliver respekteret og anerkendt som menneske, når de står i en situation, hvor de har brug for assistance. De oplever, at det er systemet frem for borgeren, siger borgerrådgiver Birgit Tjell fra kommunen.

Som borgerrådgiver sidder hun i en uafhængig instans, der rådgiver og tager imod klager, og dem er der kun kommet flere af fra 2013 til 2014.

Indsats kan ikke ses på tilfredsheden

Høje Taastrup har ellers forsøgt at rette op de fire områder, som borgerrådgiveren har udpeget som vigtige. Men den indsats har ikke været nok:

- Vi vil gerne fastholde de fire indsatsområder, som vi pegede på sidste år. Der er selvfølgelig forskel mellem centre, hvor nogle har fået noget ud af det, og andre, hvor vi ikke kan se, at der er sket forbedringer, siger Birgit Tjell.

 

Det er derfor en skuffet viceborgmester, som har læst borgerrådgiverens nyeste rapport:

- Jeg er ærgerlig over, at det er de samme områder som sidst, der bliver peget på. Jeg havde håbet på, at der ville være en eller anden form for fremdrift, hvor man ville kunne se nogle resultater, siger viceborgmester Thomas Bak (A).

Håber på bedre resultater næste år

Kommunen må derfor tilbage i arbejdstøjet og endnu engang kigge på de fire udskældte områder, som er mødet med borgere, sammenhængende sagsbehandling, sagsbehandlingstiderne og vejledning.

- Der, hvor det er gået godt, skal vi se på, hvad der er lykkedes, og så overføre det til andre områder i kommunen, siger viceborgmester Thomas Bak.

Borgmester Michael Ziegler (C) mener dog, at der altid vil være plads til forbedring i en stor kommune:

- Jeg tror aldrig, at man når til et nul af udfordringer, når man har tusindvis af sager og relationer mellem borgere og medarbejdere, siger borgmesteren i Høje Taastrup.